St1 har tillsammans med det samägda bolaget St1 Biokraft levererat flytande biogas till ett tankfartyg från Terntank i Göteborgs Hamn. Tillsammans med Nordion Energi och Göteborgs Hamn markerar genomförandet startskottet för en ny bunkringsmöjlighet av flytande biogas.
I samarbete med Nordion Energi och Göteborgs Hamn lägger St1 och St1 Biokraft grunden för en komplett produktions- och leveranskedja för biogas i hamnen. Nordion Energi bygger just nu en förvätskningsanläggning i Göteborgs Hamn, vilket är en viktig pusselbit för att öppna upp marknaden för flytande biogas gentemot sjöfarten. Kombinationen av bunkringsmöjligheter och förvätskningsanläggningen skapar nya förutsättningar för St1 och St1 Biokraft att nå den maritima marknaden.
– Det här är första gången St1 och St1 Biokraft levererar biogas till sjöfarten tillsammans. Att vi kan göra det med egenproducerad biogas i Göteborgs Hamn är ett stort och viktigt steg för oss. Genom att gör det här med Nordion Energi och Göteborgs Hamn så lägger vi grunden för en slutlig produktions- och leveranskedja här i hamnen, säger Mattias Ivarsson, Marine Business Development Manager på St1.
Förvätskningsanläggningen som byggs av Nordion Energi i Göteborgs Hamn, förväntas stå klar mot slutet av 2026 och blir en viktig del att göra gasnätet mer attraktivt för biogasaktörer som St1 Biokraft.
– När förvätskningsanläggningen är färdig kommer vi ha en bra lösning på plats i Göteborgs hamn. Det är ett strategiskt steg mot vårt mål om att växla upp och erbjuda konkurrenskraftig flytande biogas till sjöfarten och därmed ta en ledande position inom det här segmentet, säger Ted Gustavsson, Head of Value Chain på St1 Biokraft.
Kombinationen av bunkringsmöjligheter och en förvätskningsanläggning skapar en helt ny förutsättning för biogasproducenter som är anslutna till gasnätet att nå den maritima marknaden.
– Vårt mål är att vara drivande i att ställa om gasnätet till 100 procent förnybar gas, och där spelar anläggningen för flytande biogas i Göteborgs hamn en central roll. Den kommer också hjälpa till att ställa om sjöfart, tunga transporter och industrier som ligger längre bort från gasnätet, säger Carolina Wistén, Director Customer & Markets, Nordion Energi.
Bunkringen är ytterligare ett steg för Göteborgs Hamn som Skandinaviens primära bunkringsnav för alternativa bränslen. Biometan är en viktig del av den bränslepalett som måste finnas tillgänglig för att stötta sjöfartens omställning.
– För att sjöfartens omställning ska kunna accelereras är det en förutsättning att det finns aktörer i hela värdekedjan som drar åt samma håll och som kan samverka och översätta ambitioner i praktik. Vi är glada att ha allt detta på plats i Göteborgs Hamn, säger Therese Jällbrink, Head of Renewable Energy på Göteborgs Hamn.
Under slutet av 2026 kommer St1 och St1 Biokraft erbjuda en heltäckande lösning för bunkring av flytande biogas i Sverige, en möjliggörare för rederier att fortsätta med sitt långsiktiga omställningsarbete från fossila till fossilfria marina bränslen.