Trafikverket har börjat med spårövervakning från tåg i reguljär i trafik på Malmbanan. Tekniken väntas leda till effektivare planering och uppföljning av järnvägsunderhållet.
– Målet är att få en mer tillförlitlig järnväg med färre kostsamma och tidsödande avbrott i trafiken. Fel och brister på spår och räls kommer kunna upptäckas betydligt tidigare än vad som är fallet idag, då det krävts speciella mätningsfordon. Nu är det möjligt för oss att mer effektivt planera och genomföra underhållet på Malmbanan, säger Göran Henning, produktionsplanerare vid Trafikverket.
Inom projektet Mätning av anläggning från järnvägsfordon, MAJ, monterar leverantörer till Trafikverket mätutrustning på tåg som kör i den ordinarie trafiken. Fordonen samlar in spårinformation kontinuerligt medan tågen rullar. Informationen skickas sedan över till Trafikverket.
– Det här blir ett viktigt komplement till dagens andra mätmetoder, exempelvis mätvagnen och fast monterade detektorer, säger Magnus Svensson teknisk specialist vid Trafikverket.
Under 2024 monterades den första mätutrustningen på tåg som trafikerar Malmbanan och nu under 2025 används utrustningen skarpt på både persontåg och godståg. Några exempel på vad utrustningen automatiskt övervakar och analyserar är höjdläge, slag, skevning och sidoläge på spåren.
Möjligheter för branschen
MAJ-projektet är ett av flera initiativ som pågår på Trafikverket för att digitalisera järnvägsunderhållet. Det innebär spännande tider för branschen i stort.
– Digitaliseringen kommer medföra enorma möjligheter för både projekten och entreprenörerna att bedriva underhåll i framtiden, säger Magnus Svensson teknisk specialist vid Trafikverket.