Scania utökar sin produktportfölj med en ny, innovativ Super 11-motor. Motorn sänker bränsleförbrukningen med upp till sju procent och är utvecklad för att möta kunders behov av lätta och effektiva lösningar.
Scanias senaste innovation, Super 11, lyfter prestanda och flexibilitet i 11-literssegmentet. Placerad mellan Scanias beprövade 9- och 13-litersplattformar kombinerar den låg vikt med imponerande bränsleeffektivitet. Jämfört med dagens 9-litersmotor ger den upp till sju procent bättre bränsleekonomi, samtidigt väger den 85 kilo mindre än Super 13. Det ger transportföretag möjlighet att öka nyttolasten utan att behöva göra avkall på kraft, effektivitet eller driftsäkerhet.
– Den här motorn skapar nya möjligheter för energisnåla och kostnadseffektiva transporter. Den är mindre, lättare och mer flexibel, men levererar fortfarande den styrka och pålitlighet som Scania förknippas med. Super 11 är ett smart val för operatörer som dagligen behöver balansera prestanda, last och hållbarhet i sitt arbete, säger Ayyoob Zarmehri, Product Manager, Trucks Sales and Marketing på Scania.
Utvecklad för bränsleekonomi och hållbarhet
Super 11 finns i tre effektsteg: 350 hk (1 800 Nm), 390 hk (2 000 Nm) och 430 hk (2 200 Nm) och uppfyller utsläppskraven enligt Euro 4, 5 och 6. Super 11-motorn passar för en rad olika användningsområden, från stadstransporter till längre regionala körningar. Motorn delar 85 procent av komponenterna med den Super 13, vilket innebär att Scanias välkända teknik har vidareutvecklats och optimerats för andra typer av driftsförhållanden.
Med LDF-5 motorolja kan serviceintervallen förlängas med upp till 30 procent jämfört med Scanias 9-litersmotorer, vilket i sin tur ger Scanias kunder mer uptime.
Innovativ teknik under ytan
Den nya Super 11-motorn är resultatet av flera års innovations- och förbättringsarbete. Motorn är utrustad med Scanias egen kamfasreglering för variabel ventilstyrning, en teknik som optimerar förbränningen och gör det möjligt att styra temperaturen i realtid. I kombination med ny mjukvara, balansaxlar för minskade vibrationer och en kraftfull motorbroms som levererar upp till 344 kW blir körupplevelsen mjuk och behaglig. Scanias patenterade system för turbodosering minskar dessutom AdBlue-förbrukningen och gör motorn ännu mer effektiv.
Renare drift från dag ett
Super 11 kombinerar stora bränslebesparingar och låg vikt, vilket gör den till ett mer hållbart val av förbränningsmotor. Dessutom är den kompatibel med både HVO och FAME, vilket ger transportörer möjlighet att minska sina koldioxidutsläpp utan att behöva investera i ny infrastruktur. Super 11 blir därmed en lösning för både operativa affärsmål och långsiktiga hållbarhetsmål.
En motor, många applikationer
Kompakt, lätt och kraftfull – Super 11 är utvecklad för en mängd olika transportuppdrag. Några exempel på applikationer är: Tipp- och bulktransporter, transport av bränsle och volymgods, avfallshantering och temperaturkontrollerade transporter, transport av styckegods, lastväxlare och flakbil med kran. bärgningsfordon och brandbilar.
– Super 11 banar väg för nästa generations intelligenta transporter. Den kombinerar Scanias ingenjörskonst med den effektivitet och flexibilitet dagens transportörer behöver för att lyckas i sin verksamhet. Oavsett om det gäller stadskörning eller längre rutter så är den här motorn byggd för att leverera – mil efter mil, säger Ayyoob Zarmehri.
Fakta om Scania Super 11-motorn:
Scania breddar sin produktportfölj med en ny Super 11-motor.
Super 11 väger 85 kg mindre än Super 13 och ger upp till 7 procent bättre bränsleekonomi jämfört med 9-litersmotorn.
Motorn är framtagen för viktkänsliga och energieffektiva transporter. Den ger högre effektivitet, bättre prestanda och mer flexibilitet utan att kompromissa med kvaliteten.
Super 11 finns i tre effektsteg: 350, 390 och 430 hk, uppfyller Euro 4, 5 och 6 och delar 85 procent av komponenterna med den välkända Super 13-motorn.
Super 11 finns till försäljning från juni 2025. Läs mer om Scania Super-drivlineplattformen på Scania Sveriges hemsida.