Ägare av Tesla-bilar drabbas på olika sätt av bilmärkets ibland självförvållade situation på marknaden. M Sverige analyserar vad som skiljer Tesla från mängden, vad som är bra och vad som är dåligt och vad bilmärket borde fokusera på.
– Det finns absolut fördelar för konsumenter med bilarna, som nollränta, inga utsläpp, ett eget laddnätverk, erbjudanden om fri laddning som man hade förut och ett försprång när det gäller självkörande teknik. Samtidigt har en del av intresset för bilarna dalat på grund av kontroverser kring företagets ledning, vilket är mycket ovanligt och har visat sig påverka känslan av bilinnehavet negativt, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.
En konsekvens för bilägaren kan vara att bilens andrahandsvärde är sämre än man tänkt, och i värsta fall vill inte bilhandlare ens ta bilen som inbyte, något som medlemmar redan vittnar om.
Samtidigt som Tesla utmärker sig positivt i vissa tekniska hänseenden talar en del aspekter för att det finns brister i kvalitetsarbetet. Medan återkallelser kan vara vardagsmat för nybilsköpare, har Tesla valt en annan väg och konsekvent vägrat exempelvis åtgärder av bärarmar och hjulupphängning, eller något annat än vad som är möjligt att utföra digitalt, på distans.
Det är något som märket dessutom utmärker sig för på ett negativt sätt i data över nedslag på bilprovningen där dess bilmodeller ofta har fler fel än medelbilen. Först alldeles nyligen har Tesla valt att acceptera kostnaden för vissa åtgärder gällande hjulupphängningen.
– Visst kan bilägare rynka på näsan om den nya bilen återkallas och ska in på verkstaden på grund av ett fel. Men alternativet att allvarliga fel lämnas utan åtgärd är värre, det visar på att Tesla kanske inte valt rätt väg, förtroendet har absolut fått sig en törn på det här området, menar Carl-Erik Stjernvall.
Prissättningen har varit ett annat dilemma för märket. Hastiga och stora prisökningar och sänkningar bidrar till osäkra värderingar, vilket även drabbar begagnathandeln. 20 procent av alla personbilar som säljs på Blocket just nu är prissänkta, medan hela 32 procent av Tesla-bilar är det. Det pekar på att bilarna som säljs är svåra att prissätta, och att många har för höga förväntningar på vad bilen som säljs kan vara värd.
Dyra försäkringar är ett annat problem. Grunden är bland annat att bilmärket inte accepterar användande av begagnade delar vid exempelvis krockreparationer, något som har varit praxis i hela branschen i Sverige under mycket lång tid, vilket bland annat tidningen ViBilägare skrivit om. Självrisken på vagnskadegarantin är också markant högre än snittet, och ligger på ungefär 13 000–16 000 kronor.
Tesla har även valt att utmana annat normalt förfarande på den svenska marknaden. Det finns ett tryck på företaget att erbjuda anställda kollektivavtal, och företaget återfinns som ensamt bilmärke på Råd & Röns Svarta lista efter att ha vägrat följa beslut från Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Detta trots att Teslas medlemskap i Mobility Sweden garanterar bilägarna detta.
Att bilarna är klimatsmarta blir även det kanske alltmer öppet för tolkning. Samtidigt som Teslas egna bilar inte släpper ut någon koldioxid vid körning, vilket givetvis är enastående bra för klimatet, säljer företaget utsläppsrätter till andra bilkoncerner. Det kan innebära att effekten och fördelen för klimatet blir mindre än vad köparna tänker sig.
– Rent konkret betyder det att varje Tesla som rullar utan utsläpp gör det möjligt för de bilmärken som köpt deras utsläppsrätter att sälja bilar som släpper ut mer. Det kan nog kännas som en kalldusch för den som valt en Tesla av klimatskäl, säger Carl-Erik Stjernvall.
– Det har rapporterats mycket om hur Teslas försäljning störtdykt. För att bygga upp ett förtroende hos köparna behöver Tesla justera sitt erbjudande, ge bilägare som fått rätt i ARN det beslutet anger, jobba med att få ned försäkringskostnaden och göra det möjligt att arbeta med begagnade delar. Man måste helt enkelt hantera tekniska brister på det sätt marknaden förväntar sig, avslutar Carl-Erik Stjernvall.
Bild: capital street fx