I en föränderlig värld tycker DHL att det är viktigt att ligga i framkant och ta tillvara på nya idéer. Därför håller vi ständigt utkik efter nya smarta logistiklösningar som kan innebära ökad kundnytta, effektivitet och hållbarhet.
Framgångsrik innovation kräver tester i verkligheten. Vi på DHL vill erbjuda innovativa företag en chans att testa på riktigt i vårt transportnät och tillsammans med oss utveckla sina logistikidéer i skarpa situationer med riktiga transporter och riktiga kunder. Så kan vi tillsammans utveckla framtidens logistik.
En sådan innovation kommer från Innovative Robot Delivery, Smarcel, ett mobilt paketskåp för paketutlämning till konsumenter. Ett mobilt paketskåp kan användas på olika sätt, till exempel som en flexibel lösning för att möta volymskillnader på marknaden eller för att temporärt erbjuda leveransmöjligheter inom vissa områden.
Just nu testas Smarcel i norra Stockholm, där den under en månad ska testas utifrån både ett operativt perspektiv men också utifrån konsumentens upplevelse. Det är med största sannolikhet världens första mobila paketskåp och världspremiär för denna innovation inom last mile-logistik.
– Det är viktigt med nytänkande och smarta idéer för att möta famtidens logistikutmaningar, och DHLs samarbete med Innovative Robot Delivery är ett bra exempel på hur vi vill arbeta med att lyfta innovation i full skala, säger Johan Widman, Director E-Commerce på DHL Freight Sverige.
– Vi är stolta över att lansera det första skarpa testet av ett mobilt paketskåp – och att få göra det tillsammans med DHL. Smarcel öppnar upp helt nya möjligheter för dynamiska och kundfokuserade leveranser, tillägger Boris Mayer, VD på Innovative Robot Delivery.
Testet pågår under perioden 19/5-19/6 2025.
Foto: Hannah Karlberg