Infrakraft AS har tagit hem ytterligare ett storprojekt i Norge. Det handlar om en upprustning och ombyggnation på Trønderbanen, där bland annat tre nya kryssningsspår och totalt 2 364 meter avviksspår ska byggas.
Den norska storsatsningen på infrastruktur fortsätter. Den nyligen upphandlade utförandeentreprenaden på Trønderbanen har ett värde på 400 miljoner NOK och innebär omfattande nybyggnationer, restaureringar och renoveringar av den befintliga infrastrukturen mellan Alstad, Nesvatnet och Østborg.
– Det här är volymmässigt ett av de största projekten vi har tagit oss an i Norge. Det markerar ytterligare ett steg i vår etablering på den norska järnvägsmarknaden, där vi på kort tid vuxit kraftigt, säger Kenneth Olsson, verksamhetsledare på Infrakraft AS, som tog hem upphandlingen.
Företaget Infrakraft AS fick sitt första projekt i september 2023 och har, likt sitt svenska moderbolag, snabbt etablerat sig som en betydande aktör på den norska järnvägs- och anläggningsmarknaden. Det största projektet företaget tagit sig an är den pågående ombyggnationen av Narvik station, där man bland annat utför spårbyten, lägger nya spår samt bygger en ny terminal och flera nya plattformar.
Projektet är en viktig satsning längs Trønderbanen – den regionala järnvägsförbindelsen i Trøndelag fylke. Projektet syftar till att öka kapaciteten och förbättra punktligheten på banan, som utgör en central del av järnvägsnätet i mellersta Norge. De nya kryssningsspåren möjliggör möten mellan tåg på enkelspåriga sträckor och är en viktig förutsättning för framtida trafikökningar, inte minst i samband med införandet av det digitala signalsystemet ERTMS.
Alstad-, Nesvatnet- och Østborg-projektet omfattar:
Alstad kryssningsspår med avviksspår på 788 meter
Nesvatnet kryssningsspår med avviksspår på 805 meter
Østborg kryssningsspår med avviksspår på 771 meter
Totalt anläggs därmed 2 364 meter avviksspår i samband med de nya kryssningsspåren längs Trønderbanen. Arbetet inleds den 23 maj 2025 och ska stå färdigt den 1 november 2027.
– Vi är självklart glada över att få med en så skicklig entreprenör i projektet och ser fram emot samarbetet med Infrakraft. De gav ett mycket gott helhetsintryck, och vi känner oss trygga med att de har en god förståelse för uppdraget, säger Ingunn Skaufel, projektchef på Bane NOR.