Nyheter

Finländskt företag lovar att det ska bli lättare att ladda ellastbilar – Wibax var först med att ta i bruk Cactos ellager i Sverige

Den begränsade kapaciteten i elnätet är en av de besvärligaste flaskhalsarna i det svenska samhället som alltmer elektrifieras.

Elnätets kapacitet räcker till exempel ofta inte till för att ladda eldrivna lastbilar inom en rimlig tid. Laddning av en ellastbil kräver betydligt mer effekt än en vanlig personbil.

– Det finns en enkel lösning på problemet, säger Oskari Jaakkola, verkställande direktör för det finländska företaget Cactos Oy, som tillverkar och driver smarta ellager.

Det företag som Jaakkola leder levererade de första ellagren till Wibax laddstation för ellastbilar i Malmö. Med hjälp av ellagret kan man ladda en ellastbil på 45 minuter tre gånger om dagen, annars skulle det ta flera timmar att ladda en lastbil.

– Logiken är på sätt och vis enkel. Först lagras el och sedan frigörs den i samband med laddningen, förklarar Jaakkola.

Behovet är akut

I Finland används Cactos ellager bland annat vid snabbladdstationer för elbilar, där de möjliggör samtidigt laddning av flera bilar med full effekt.

Jaakkola säger att Cactos eftersträvar en marknadsandel av motsvarande storlek i Sverige som i Finland, där Cactos är marknadsledare för ellager i industriell skala.

I Sverige är konkurrensen hårdare, men också behovet av ellager är mer akut.

– Utifrån diskussioner på el- och energimässor är elnätets kapacitet här ett hett diskussionsämne. Tillgången till nya anslutningar är långsam och dyr. Detta kan till och med bromsa den industriella aktiviteten och den ekonomiska tillväxten, säger Jaakkola.

Jaakkola anser att elnätet i Finland är något bättre: under åren har man investerat i det och förbrukningen är mindre. Stamnätsbolaget Fingrid informerade visserligen i början av året om begränsningar vid anslutning av ny industriell elförbrukning till nätet i södra Finland, dvs. trenden är tydlig: förbrukningen och toppeffekten ökar.

Målet är en helt eldriven fordonspark

Wibax är det första bolaget som installerar Cactos ellager i Sverige. Wibax är känt för att vara en föregångare inom elektrifierad logistik.

Magnus Wikman, verkställande direktör för Wibax Energy, säger att bolagets mål är att ha en helt elektrifierad fordonspark senast 2030. Det här målet kan inte uppnås utan kreativa lösningar som ellager.

Med Cactos ellager som nu köps in är det möjligt med elektrifierade, hållbara transporter i södra Sverige, tillägger Wikman.

– Samarbetet med Cactos har varit mycket smidigt. Bolaget imponerade med sin kompetens och höga motivation, säger Wikman.