Nordlo tecknar ett flerårigt avtal med Göteborgs Spårvägar, som har Nordens största spårvägssystem med 173 kilometer banlängd. Uppdraget innebär ett helhetsansvar för Göteborgs Spårvägars IT-drifttjänster, från grundläggande infrastruktur till digitala arbetsplatser, och IT-support.
– Göteborgs Spårvägar vill effektivisera och automatisera. Vi ska hjälpa dem att bygga en robust, hållbar och säker plattform för framtidens kollektivtrafik och skapa förutsättningar för ökad automatisering och förbättrad service för både medarbetare och resenärer, säger Malin Dahl, operativt ansvarig på Nordlo.
Nordlo kommer bland annat att leverera och hantera IT-infrastruktur, kommunikation, säkerhet, och digital arbetsplats med support för alla 1300 medarbetare på Göteborgs Spårvägar.
– Göteborgs Spårvägar sökte en partner som inte bara förvaltar, utan även förstår och utvecklar verksamheten. För oss handlar det om att stötta en samhällsbärande verksamhet i vardagen, förstå Göteborgs Spårvägars utmaningar på djupet och bidra med lösningar som stärker deras uppdrag, att hålla staden i rörelse på ett tryggt och effektivt sätt.
Säkerhet och tillgänglighet är avgörande i en samhällsviktig verksamhet. Genom moderna lösningar och rätt verktyg minimeras risken för handhavandefel, samtidigt som IT blir ett stöd i vardagen.
– IT-miljön behöver vara driftsäker och en möjliggörare så att medarbetaren kan luta sig mot moderna system och digitala verktyg. Säkerhet är idag en integrerad del i Nordlos leverans, en självklarhet för en verksamhet som aldrig får stå still, säger Malin Dahl.
Demis Stavridis är IT-chef på Göteborgs Spårvägar:
– Vi är väldigt upprymda över att Nordlo blir vår nya partner av IT-drifttjänster och ser fram emot ett framgångsrikt samarbete.