Nyheter

Stabilitet för tyngdlyftare: nya MICHELIN X-CRANE 2

Efter att den första dimensionen lanserades sommaren 2024 kommer nu MICHELIN X-CRANE 2 i storleken 445/95 R 25 178F TL ut på marknaden. Däcket är speciellt utformat för kraven hos terränggående och mobila tornkranar för väg- och terränganvändning.

Det kombinerar en stomme för anläggningsverksamhet med en profil inspirerad av MICHELIN lastbilsdäck. MICHELIN X-CRANE 2 har utvecklats i samarbete med ledande företag i branschen och bygger på mer än ett decenniums erfarenhet. Det är konstruerat för att uppfylla de specifika kraven hos kranar och erbjuder hög tillförlitlighet, energieffektivitet och produktivitet.

Kraftigt och snabbt

Nya MICHELIN X-CRANE 2 är fem procent lättare än föregångaren MICHELIN X-CRANE +1. Det låga rullmotståndet minskar inte bara koldioxidutsläppen utan förbättrar även bränsleeffektiviteten, vilket leder till lägre driftskostnader. På så sätt minskar maskinernas bränsleförbrukning med 13,3 procent jämfört med huvudkonkurrenten2.

Det motsvarar en besparing på cirka 826 liter bränsle eller 1 321,60 euro för en kran med en körsträcka på 10000 kilometer3. Med det nya belastnings- och hastighetsindexet – från 174F till 178F – kan kranfordonen transportera mer vikt med samma hastighet4. Tack vare den nya stommen kan MICHELIN X-CRANE 2 belastas med 800 kg per hjul vid 80 kilometer i timmen.

Den ökade bärförmågan motsvarar en extra totallast på 1,6 ton per axel5. Samtidigt kunde ingenjörerna minska värmeutvecklingen, vilket resulterade i förbättrad hållbarhet och prestanda under krävande förhållanden.

Konstant prestanda

Även däckets bromssträcka har förbättrats ytterligare: På våt vägbana har MICHELIN X-CRANE 2 en 21 procent kortare stoppsträcka jämfört med huvudkonkurrenten2. Med M+S-märkningen är dimensionen 445/95 R 25 dessutom lämplig för användning i slask och snö. Däckens slitbana är utrustad med MICHELIN REGENION-teknik6. REGENION innebär att nya mönsterspår öppnas upp allteftersom däcket slits.

Detta ger däcket bra grepp och dragkraft under hela livslängden och i alla väderförhållanden. För att producera dessa komplexa profiler tillverkas däckformarna hjälp av 3D-printing i metall. REGENION ger dessutom mindre deformation av slitbanan, lägre rullmotstånd och därmed lägre bränsleförbrukning.

Nya MICHELIN X-CRANE 2 i dimensionen 445/95 R 25 är godkänd för många maskiner på den europeiska och amerikanska marknaden: LTM, LTC och LG från Liebherr, GMK från Grove, AC från Tadano samt AT-modellerna från Linkbelt för den amerikanska marknaden.

[1] För dimensionen 445/95 R 25.
[2] Resultaten baseras på tester som genomfördes av DEKRA i november 2024 på Michelins forsknings- och utvecklingscenter i Ladoux (Frankrike). Här jämfördes däcken MICHELIN X-Crane 2 och BRIDGESTONE VHS2 i storleken 445/95 R 25. Testerna utfördes på samma fordon och följde samma protokoll och konfigurationer.
[3] Det genomsnittliga bensinpriset i Europa uppskattas till 1,60 euro per liter. På grund av skatter, produktionskostnader, energipolitik och valuta kan priserna variera från land till land.
[4] Jämförelsetester av lastkapacitet baserat på belastnings- och hastighetsindex.
[5] Jämförelse mellan MICHELIN 445/95 R 25 178F X-Crane 2 och MICHELIN 445/95 R 25 174F X-Crane + samt BRIDGESTONE VHS2 vid en hastighet på 80 km/h.
[6] REGENION-tekniken har utvecklats av Michelin.