Ett banbrytande innovationsinitiativ lett av VTT:s tekniska forskningscentral i Finland är tänkt att revolutionera laddning av batteriladdare för eldrivna lastbilar. Projektet omfattar verkliga demonstrationer av laddningshubbar för att påskynda elektrifieringen av tunga transporter. Målet är att etablera ett heltäckande europeiskt laddningsnätverk för eldrivna lastbilar senast 2030.
Detta banbrytande projekt sammanför ett konsortium av 19 ledande europeiska företag, universitet och forskningscentra för att ta itu med de kritiska utmaningarna inom hållbara tunga transporter.
Projektet, som finansieras av Europeiska kommissionen, syftar till att utveckla och demonstrera banbrytande lösningar för megawattladdningssystem (MCS) i laddningshubbar för flera användare.
Tillgängligheten av MCS kommer i grunden att förändra hur långdistans- och högpresterande tunga eldrivna lastbilar körs. Det strategiska målet är att skapa ett robust och effektivt laddningsnätverk i Europa som kan stödja en utbredd användning av elfordon inom logistiksektorn.
– För att skapa en fungerande laddningsinfrastruktur behöver vi undersöka många aspekter, inklusive olika laddningsstationsdesigner, hårdvarusystem, laddstandarder, säkerhetsstödjande robottekniker, samt praktiska erfarenheter från logistikföretag av att driva ellastbilar. Projektet kommer också att utforska nya affärsmodeller för laddningsinfrastruktur, säger Yancho Todorov, seniorforskare på VTT och koordinator för MACBETH-projektet.
Två storskaliga demonstrationspilotprojekt kommer att testa hybridladdstationer som betjänar flera användare, inklusive tunga och medeltunga fordon inom logistiktransporter, såväl som lätta privata fordon, och genomföra omfattande forskning om laddningsstationers design, säkerhet och driftseffektivitet.
En av projektpartnerna är det finska företaget Kempower, som designar och tillverkar snabbladdningslösningar för elfordon.
– Vi bidrar med viktig utrustning och expertis. För närvarande är megawatt-laddningsinfrastruktur mycket sällsynt i Europa, och våra tekniker kommer att vara nyckeln till att överbrygga detta kritiska gap, konstaterade Ville Naumanen, forskningschef från Kempower.
Innovationsprojektet syftar till att hitta nya praktiska lösningar genom verkliga pilotprojekt för att säkerställa att elladdning uppfyller behoven hos tunga logistikföretag. En av de tekniker som studeras är testning av en robotiserad laddningsarm som kan revolutionera laddningsprocessen genom att öka säkerheten i högpresterande laddningssystem.
Det nederländska företaget Rocsys mål är att skapa en lösning där förare kan vila medan roboten hanterar laddningen, vilket potentiellt förbättrar den totala logistikeffektiviteten.
– Den robotiserade laddningsarmen kommer inte bara att frigöra förarnas tid och öka produktiviteten utan också förbättra säkerheten. För närvarande måste förare lämna sina fordon, hantera tunga laddningskablar och avbryta sina raster. Genom att automatisera laddningsprocessen tar vi itu med kritiska ergonomiska, operativa och säkerhetsmässiga utmaningar inom elektrisk tung transport, säger Joost van der Weijde från Rocsys.
Med en budget på 10 miljoner euro och en projekttid från februari 2025 till januari 2029 representerar MACBETH-projektet (Multipoint megawatt Charging for Battery Electric Truck Hubs) en betydande investering i Europas hållbara transportframtid.
Initiativet stöder också Europeiska unionens mål inom ramen för den europeiska gröna given att minska utsläppen av växthusgaser från transporter med 90 % till 2050.
– MACBETH-projektet handlar inte bara om teknisk innovation, utan det förbereder nya laddningslösningar för storskalig utbyggnad, säger forskningsprofessor Mikko Pihlatie från VTT. Det är ett viktigt steg mot att omforma hela ekosystemet för eltransporter, från laddningsinfrastruktur till logistikverksamhet. Innovationsprojekt som kombinerar forskning och pilotprojekt som detta är avgörande för att skala upp och kommersialisera lösningar. De bidrar till att främja klimatmålen, skapa nya affärsmöjligheter och driva tillväxt i hela Europa.
Bild: Christophe Schindler