Nyheter

Kostnaden för nätverksstörningar hos svenska företag: 6 716 kronor – i minuten

Cisco har presenterat ny forskning kring nätverksinfrastruktur. Bland annat kartlägger undersökningen behovet av tåliga och motståndskraftiga nätverk – och vad priset blir om de fallerar.

52 procent av de svenska verksamheterna i undersökningen hade upplevt minst ett nätverksavbrott som pågått i minst 24 timmar – betydligt mer än det globala genomsnittet (42 procent) och jämförbara europeiska länder.

Genomsnittskostnaden för den värsta störningen per bolag – i uteblivna intäkter, behov av åtgärder eller andra omkostnader – bedömdes till cirka 3,6 miljoner kronor per företag.  För större företag med fler än 1 500 anställda var genomsnittskostnaden dubbelt så hög, cirka 7,2 miljoner kronor.

Den genomsnittliga timkostnaden för ett nätverksavbrott för samtliga svenska företag bedömdes till ca 403 000 kronor, motsvarande 6 716 kronor per minut.

– När vi är konstant uppkopplade blir tillgängligheten av digitala resurser inte bara en konkurrensfördel utan nödvändig för att överleva. När varje avbrott i tillgängligheten snabbt skapar miljoner kronor i kostnad visar det på hur viktigt det är att prioritera investeringar i robusta och motståndskraftiga nätverk. Kostnaden för att inte göra det blir snabbt större än kostnaden för att göra det, säger Thomas Brännström, CTO på Cisco Sverige. 

Rapporten lyfter även fram att den snabba utbredningen av AI-tjänster och verktyg ytterligare ökar behovet av nätverksstabilitet, och hur nästa generations avancerade agentiska AI-lösningar även kan användas som verktyg för att öka nätverkens motståndskraft. 50 procent av de svenska företagen bedömer att AI kommer att vara en av de viktigaste faktorerna för att modernisera nätverksarkitekturen och 95 procent ser ett behov av smartare, mer autonom och självreglerad infrastruktur.

Undersökningen bygger på svar från fler än 8 000 verksamheter globalt med 250 eller fler anställda, däribland 150 svenska.

Bild: Carlos Bohorquez