Viking Line förbereder sig för att starta en helt utsläppsfri trafik mellan Helsingfors och Tallinn. Rederiets nya banbrytande fartygskoncept är ett bevis på att en grön sjöfartskorridor över Finska viken skulle kunna förverkligas redan i början av 2030-talet. Konceptet, som går under namnet Helios, skulle vid förverkligandet vara världens största eldrivna passagerarbilfärja.
Det av Viking Line utarbetade fartygskonceptet Helios presenterar hur världens största helt eldrivna passagerarbilfärja skulle se ut. Med en batterikapacitet på cirka 85–100 megawattimmar (MWh) skulle Helios kunna transportera 2 000 resenärer över Finska viken på drygt två timmar.
Konceptfartygets längd är 195 meter, bredd 30 meter och fart cirka 23 knop. Fraktkapaciteten ombord ligger på cirka 2 km. Jämfört med silhuetten på traditionella fartyg särskiljer sig Helios främst genom att skorstenen saknas.
Helios baserar sig på ett forskningssamarbete mellan Viking Line och Raumo varv samt ett antal andra samarbetspartners. Konceptet är planerat speciellt för linjen Helsingfors–Tallinn, eftersom den 80 kilometer eller 43 sjömil långa sträckan lämpar sig utmärkt för eldriven fartygstrafik. Det eldrivna fartyget laddas alltid då fartyget ligger i hamn. Fartyget kräver en laddningskapacitet på över 30 megawattimmar.
–Helios öppnar upp vyerna för en ny era inom sjöfarten, precis som de första segel-, ång- och motorfartygen gjorde på sin tid. Konceptet bevisar att en storskalig utsläppsfri sjöfart inte längre är en utopi, utan världens största helt eldrivna passagerarbilfärjor skulle kunna vara i trafik redan i början av nästa årtionde. Vi är väldigt engagerade i att göra verklighet av den ambitiösa vision som Helios innebär, säger Jan Hanses, vd för Viking Line.
Viking Line har genom åren banat vägen för en sjöfart med lägre utsläpp genom att investera hundratals miljoner i banbrytande teknik. Viking Grace, som levererades 2013, var världens första passagerarfartyg som använde både flytande naturgas och biogas som bränsle.
År 2022 kom Viking Glory med ännu fler innovationer i trafik. Genom dessa fartygsinvesteringar kan Viking Lines resenärer numera välja biobränsle mot en tilläggsavgift, och därmed minska resans utsläpp med 90 procent. Därtill har de första fraktkunderna tecknat avtal om användning av biobränsle.
Den utsläppsfria sjöfarten i Finska viken främjas av Helsingfors stads och Tallinns stads FIN-EST Green Corridor-projekt, vars grundare och medlemmar även är Helsingfors och Tallinns hamnar, Estlands klimatministerium samt Viking Line, Rederi AB Eckerö och Tallink Grupp.
Fartygskonceptet Helios fungerar som en grund för fortsatt planering samt för anbudsbegäran till varv. Viking Line har under denna vår gjort en finansieringsansökan till EU:s innovationsfond för byggandet av ett fartyg.
Konceptfartyget Viking Helios
Längd: Cirka 195 m
Bredd: Cirka 30 m
Strömkälla: Elektricitet (100 %)
Batterikapacitet: 85–100 MWh (behov av laddningseffekt >30MWh)
Fart: Cirka 23 knop
Passagerarmängd: Cirka 2 000
Personbilar: Cirka 650
Fraktkapacitet: Cirka 2 000 filmeter