Efter över 25 år på Motorcentralen tillträder nu Lars Bäckström som ny vd för Motorcentralen i Umeå AB. Utnämningen markerar inte bara ett skifte i ledarskapet för det 80-åriga företaget, utan också starten på ett nytt kapitel med fortsatt utveckling och spännande satsningar framåt.
– Jag är både stolt och ödmjuk inför det här uppdraget. Motorcentralen har varit min arbetsplats och min vardag i större delen av mitt liv. Att nu få möjligheten att leda företaget vidare känns stort, säger Lars Bäckström.
Resan började oväntat.
En trasig kaffemaskin, ett samtal med dåvarande ägare och plötsligt hade Lars Bäckström fått sitt första jobb som säljare på transportbilsavdelningen. Det var 1997.
– Jag var egentligen bara där som kund. Kaffemaskinen fungerade inte, och jag lagade den. Vi började prata, och han tyckte att jag skulle passa som säljare, berättar Lars.
Sedan dess har han varit med och utvecklat Motorcentralen inifrån, bland annat som försäljningschef och sektorchef.
– Jag tror på transparens. Att alla i organisationen förstår helheten och har utrymme att tänka och påverka. Det var så jag själv fick chansen en gång och det vill jag att fler ska känna, säger Lars.
Motorcentralens expansion i Umeå Under de senaste åren har Motorcentralen expanderat sin verksamhet rejält. Med tre starka varumärken: Volkswagen, Audi och Škoda, har bolaget vuxit genom nya anläggningar och ett breddat erbjudande.
I dag finns Motorcentralens verksamhet representerad på flera platser i Umeå: MBK (Motorcentralen Bil & Kaross) på Grubbe, den toppmoderna Audi-anläggningen på Sandbäcken och anläggningen på Haga, där Volkswagen och Škoda håller till sedan många år tillbaka.
– Vi brukar säga att vi numera finns i hela Umeå. Det är ett styrkebesked och samtidigt en förpliktelse. Det finns fortfarande mycket kvar att utveckla, både i det vi gör och hur vi gör det, säger Lars. ”Det händer mycket, men vi berättar mer snart”
Även om Lars tillträde är stort i sig, finns det fler saker i rörelse bakom kulisserna. Bolaget förbereder nya steg som kommer att kommuniceras längre fram.
– Vi står inför ett par riktigt spännande förändringar. Just nu kan jag inte säga mer än att det handlar om att utveckla erbjudandet, nå nya kundgrupper och befästa vår position som en stark aktör i norra Sverige. Mer om det kommer vi att dela med oss av inom kort, avslutar Lars Bäckström.