Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbranschen i Sverige. Leveranserna av HVO100 fortsätter att öka under inledningen av 2025. Även antalet stationer med minst en HVO100-pump hos Drivkraft Sveriges medlemmar och partners fortsätter att öka.
Antalet energistationer med HVO100-pump ökar
Drivkraft Sverige frågar varje år medlemmar och partners om deras stationsnätverk. Det totala antalet energistationer 2025 är ca 3 000 vilket är förhållandevis oförändrat jämfört med 2024. Många av stationerna tillhandahåller också HVO100, E85 och elbilsladdning.
Antalet stationer med HV0100-pumpar har mer än femdubblats upp till drygt 650 stycken jämfört med 2019 och antalet stationer med möjlighet att ladda elfordon har mer än fyrdubblats upp till drygt 434 stycken. Jämfört med 2024 har antalet stationer med HVO100-pump ökat med ca 10 procent och antalet stationer som erbjuder laddning ökat med ca 50 procent.
Leveranserna av HVO100 fortsätter att öka under första kvartalet 2025
Omställningsbarometern visar att andelen rena och höginblandade biodrivmedel under första kvartalet 2025 ökade till knappt 10 procent av drivmedelsleveranserna jämfört med 8,5 procent för samma period 2024.
Detta främst genom ökade mängder av HVO100. HVO100 utgör nu 7 procent av drivmedelsleveranserna att jämföra med 5 procent för samma period 2024 och 2,8 procent för 2023. Förra årets ökning ser därmed ut att hålla i sig och förstärkas ytterligare. Dessa drivmedel omfattas inte av reduktionsplikten utan är i stället befriade från koldioxid- och energiskatt. Skattebefrielsen utgör ett statligt stöd som kräver godkännande från kommissionen. Det nuvarande godkännandet gäller till utgången av 2026.
– Det är glädjande att så många företag och individer vill minska sina koldioxidutsläpp genom att välja HVO100 i stället för fossil diesel. Med den beslutade reduktionspliktsnivån på 10 procent är skattebefrielsen en förutsättning för att Sverige ska klara sitt ESR-åtagande. Utvecklingen visar på behovet för regeringen att sätta i gång en statsstödsansökan till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel, säger Viktor Gunnarsson, ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige.
Utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen fortsätter
Utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen är en viktig pusselbit i elektrifieringen. I början av juni 2025 hade Drivkraft Sveriges medlemmar och partners sammanlagt 1 435 publika laddningsstationer för snabbladdning med totalt 3 682 laddningspunkter.
Utöver en fortsatt snabb utbyggnadstakt räknas numera E.ON Drive Infrastructure och Milence laddinfrastruktur med i siffrorna eftersom de anslutit sig som partners till Drivkraft Sverige.