Nyheter

Goodyears nya URBANMAX – anpassat för stadens behov

Goodyear lanserar det nya Goodyear URBANMAX-däcket, som är särskilt utformat för stadsbussar och stadstransportmiljöer. Konstruerad för att hantera frekvent start-och-stopptrafik och ständig kontakt med trottoarer, erbjuder Goodyear URBANMAX-däcket förbättrad hållbarhet och bränsleeffektivitet jämfört med sin föregångare, vilket gör det till ett lämpligt val för modern urban mobilitet.

KOPPLA SAMMAN LIVSLÄNGD MED ENERGIEFFEKTIVITET

Goodyear URBANMAX har en heltäckande kiselsyrablandning som ger upp till 40 procent längre körsträcka än sin föregångare [1] samtidigt som den har lågt rullmotstånd (märkning ”B”) och starkt våtgrepp (märkning ”B”), båda uppnådda genom att använda en gummiblandning med högt kiselsyrainnehåll.

Med en mönsterdesign med fyra ribbor, extra lameller och djupa spår med förstärkningar ger däcket konsekvent väghållning, jämnt slitage och pålitligt grepp under olika vägförhållanden. Den förstärkta sidoväggen med slitageindikatorer ökar hållbarheten och ger långvarigt skydd mot aggressiva trottoarkanter – en viktig fördel för fordonsflottor i stadsmiljö.

Dessutom är Goodyear URBANMAX regummeringsbar och mönsterskärningsbar, vilket hjälper till att ytterligare förlänga däckets livslängd och minska den totala ägandekostnaden för urbana fordonsflottor tack vare Goodyears regummeringslösning.

ÅTAGANDE FÖR HÅLLBARHET INOM URBAN MOBILITET

Vissa av Goodyear URBANMAX-däcken kommer också att ha Goodyears EcoReady-teknik, vilket anger att detta däck är tillverkat med 40 procent hållbara material [2]. Detta inkluderar användning av risskalsaska-silika (RHAS), med dess hållbara innehåll tillskrivet genom massbalansmetoden [3].

Goodyear URBANMAX lanseras i storleken 275/70R22.5 [4] . Tack vare sin Bmärkning för bränsleeffektivitet och A-märkning för buller kan däcket också hjälpa kunder att visa att de följer EU:s taxonomi [5] och stödja framsteg inom hållbar mobilitet.

OPTIMERAD FÖR ELEKTRISKA, HYBRID- OCH DIESELFORDON

När städer övergår till nästa generations transportlösningar är Goodyear URBANMAX EV Ready, vilket innebär att den är konstruerad för att stödja diesel-, hybrid- och helt elektriska fordon.

Däckets ökade lastkapacitet säkerställer optimerad prestanda för tyngre elbussmodeller jämfört med föregångaren, vilket ger tillförlitlighet för alla drivkonfigurationer.

EN FRAMTIDSSÄKRAD LÖSNING FÖR STADSTRANSPORT

Utrustad med radiofrekvensidentifiering (RFID) möjliggör Goodyear URBANMAX sömlös integration med digitala flottstyrningssystem.

RFID-taggarna möjliggör spårning på individuell serienummernivå, vilket förbättrar däckflödeshanteringen och driftseffektiviteten för transportmyndigheter och fordonsflotteoperatörer.

– Goodyear URBANMAX-däcket representerar framtiden för stadstransport, och kombinerar förbättrad körsträcka, bränsleeffektivitet och användning av hållbara material i produktionen, sa Xavier Fraipont, VP Commercial PBU EMEA. Jämfört med sin föregångare bidrar detta nya däck till att stadsbussflottor kan köras med bättre tillförlitlighet och lägre kostnader, samtidigt som det bidrar till mer hållbar mobilitet i städer.

– Med Goodyear URBANMAX lanserar vi inte bara ett nytt däck – vi levererar en lösning skräddarsydd för de ständigt föränderliga kraven inom stadsmobilitet, säger Maciej Szymański, marknadschef för kommersiell verksamhet i EMEA.

– Viktiga delar av detta däck är utformade för att stödja den moderna stadstrafikens verklighet – från frekventa stopp och snäva svängar till det växande behovet av mer effektiv drift

– Goodyear URBANMAX kompletterar de befintliga Goodyear URBANMAX COMMUTER och Goodyear MARATHON COACH-däcken, vilket ger fordonsflotteoperatörer en omfattande portfölj som är skräddarsydd för hela spektrumet av urbana och interurbana mobilitetsbehov.

[1] Upp till 40 % bättre körsträcka, jämfört med föregångaren, baserat på Goodyears interna data.
[2] På grund av ökad användning av hållbara material i produktionen jämfört med föregångaren. Goodyear definierar hållbart material som ett biobaserat (definierat som material av biologiskt ursprung (Källa: ISO 14021)); förnybart; eller återvunnet (definierat som material som har ombearbetats från återvunnet [återkrävt] material (Källa: ISO 14021)) material; eller ett som produceras med eller bidrar till andra metoder utformade för att främja resursbesparing och/eller utsläppsminskningar, inklusive ISCC PLUS massbalans (definierat som en certifiering som verifierar vår förmåga att spåra mängden och hållbarhetsegenskaperna hos cirkulärt och/eller biobaserat material i värdekedjan och tillskriva det baserat på verifierbar bokföring (Källa: www.isccsystem.org/certification/chain-of-custody/mass-balance/)) material.
3 [3] Goodyear tillämpar massbalansmetoden för att stödja transparens och ansvarsskyldighet vid spårning av hållbara material genom hela leveranskedjan.
[4] 275/70R22.5 152/150J 3PMSF, en ytterligare storlek, 455/45R22.5, kommer att lanseras senare i år
[5] Goodyear URBANMAX 275/70R22.5 är listad i den högst befolkade klassen för buller och i en av de två högst befolkade klasserna för bränsleeffektivitet, baserat på analys av EPREL-databasen.