Flygplatsbolaget Finavias Helsingfors-Vanda flygplats har uppnått nettonollutsläppsmål i sin egen verksamhet och har fått nettonollcertifiering från ett internationellt Airport Carbon Accreditation-program (ACA). Neste MY Renewable Diesel™, som driver maskiner och reservkraftgeneratorer på Helsingfors-Vanda flygplats sedan 2024, har spelat en betydande roll i att minska utsläppen av växthusgaser.
Finavia strävar efter att minska koldioxidutsläppen från alla sina flygplatser till nettonoll i slutet av 2025.
– Finavias verksamhet på sina 20 flygplatser har varit koldioxidneutral sedan 2019. Att nå nettonollmålen på Helsingfors-Vanda flygplats är resultatet av långsiktigt och systematiskt arbete. Kraven för att nå nettonollnivån enligt ACA-programmet inkluderar att koldioxidutsläppen minskas med minst 90 procent, att restutsläpp neutraliseras och att en extern part verifierar utsläppsdata och verksamheten. Helsingfors-Vanda flygplats är den femte Finavia-flygplatsen som får nettonollcertifikatet. År 2023 fick fyra flygplatser i Lappland certifikatet. Användningen av Nestes förnybara diesel har varit central för att minska våra utsläpp, säger Henri Hansson, Finavias Senior Vice President, Sustainability, Technology & Safety.
Med Neste MY Renewable Diesel, som produceras för den finska marknaden av 100 % avfall och restprodukter, har Finavia minskat utsläppen av växthusgaser från sina maskiner och reservkraftgeneratorer på Helsingfors flygplats med i genomsnitt 90 %* när utsläppen under bränslets livscykel jämförs med fossil diesel.
På Finavias flygplatser står maskiner för 80 % av företagets bränsleförbrukning. Detta inkluderar till exempel kraftfulla sopmaskiner och snöplogar som används för att röja landningsbanor och för underhåll av flygplatsens ramp. De representerar ett segment av tunga maskiner där elektrifiering är mycket svårt på grund av höga effektbehov. Nestes förnybara diesel kan användas för att minska utsläppen av växthusgaser i befintlig flotta och maskiner utan ytterligare investeringar i eller modifieringar av befintlig utrustning.
– Finavia har varit en föregångare bland flygplatser och systematiskt minskat utsläppen från sin verksamhet. Jag hoppas att användningen av förnybar diesel och de imponerande resultat som uppnåtts genom vårt långsiktiga samarbete kommer att tjäna som ett uppmuntrande exempel i stor utsträckning och inom olika branscher, säger Joni Pihlström, vice vd för B2B-försäljning, marknadsföring och tjänster från Neste.
I enlighet med Finavias klimatprogram och utöver Lapplands och Helsingfors flygplatser kommer användningen av Neste MY förnybar diesel att utvidgas till alla andra Finavia-flygplatser under 2025.