Milence, företaget som bygger Europas största publika laddningsnätverk för tunga elfordon, meddelar utbyggnaden av sin laddningshubb i Landvetter nära Göteborg. Den uppgraderade anläggningen introducerar Megawatt Charging System (MCS)-teknik samtidigt som dess CCS-kapacitet (Combined Charging System) har fördubblats. Detta är ett viktigt steg mot att färdigställa Europas första högeffektselkorridor för lastbilar och att möjliggöra långväga eldrivna transporter.
Denna milstolpe presenterades den 16 juni under EVS38, den globala konferensen för elektrisk mobilitet som hölls i Göteborg. Under EVS38 stod Milence värd för den första publika demonstrationen av MCS-laddning. Denna genomfördes med en helelektrisk Volvolastbil och med det senaste protokollet som visar framtiden för långväga transporter med nollutsläpp.
Sverige: ledare inom lastbilselektrifiering
Med över 1 000 elektriska långtradare redan på vägarna har Sverige en av de högsta elektrifieringsgraderna för tunga transporter i Europa. Detta stöds av mer än 150 publika laddningsstationer – det högsta antalet i något land i Europa. Milences investering i Landvetter bygger vidare på denna utveckling och stärker ytterligare Sveriges ledarskap inom hållbara godstransporter.
Driver framtiden för elektriska godstransporter
Megawatt Charging System (MCS) är den senaste industristandarden för högeffekts DC-laddning, utvecklad för att stödja de höga krav som ställs för batterielektriska lastbilar. Med en laddningskapacitet på upp till 1 440 kW (1 500 A, 1 000 V) är den specialbyggd för tunga elfordon och erbjuder en mer robust anslutning och avancerad kommunikationsplattform.
Detta möjliggör snabbare, mer tillförlitlig och effektivare laddning, vilket gör att lastbilsbatterier kan laddas på bara 30 till 45 minuter.
Lösningen som installerats på Milences anläggningar är utvecklad av Power Electronics och finns redan i drift vid företagets hubbar i Zwolle (Nederländerna) och hamnen i Antwerpen-Brygge (Belgien).
Bygger Europas elkorridorer
Med tillägget av Landvetter till listan över aktiva MCS-aktiverade platser är Milence nära att färdigställa Europas första MCS-korridor. Denna kommer att förbinda Antwerpen med Stockholm via strategiska hubbar som sträcker sig över 1 500 km längs två av de viktigaste TEN-T-korridorerna (Trans-European Transport Network).
Detta är en del av Milences bredare åtagande inom Alternative Fuels Infrastructure Facility (AFIF) att installera minst 284 MCS-laddpunkter på 71 platser i 10 EU-medlemsstater, och därmed påskynda övergången till fossilfria godstransporter.
– Publik laddinfrastruktur är nyckeln till långväga eltransporter, och dess framgång beror på högeffektsladdningslösningar som distribueras där efterfrågan växer snabbast. Det är därför Milence följer en korridor-först-strategi och rullar ut den snabbaste tillgängliga tekniken längs Europas mest kritiska fraktrutter. Med fyra operativa hubbar nu live i Sverige täcker vi redan viktiga korridorer som förbinder Stockholm, Göteborg och Malmö. Utbyggnaden av vår Landvetter-hubb med Megawatt Charging tar oss ett steg närmare att etablera Europas första MCS-aktiverade korridor, säger Anja van Niersen, vd för Milence.
Säkerställer interoperabilitet och branschövergripande beredskap
Landvetter-demonstrationen, som genomfördes med en elektrisk lastbil från Volvo, är ytterligare en viktig milstolpe i utvecklingen av MCS som en pålitlig och skalbar teknik för Europas logistiksektor. Volvos elektriska lastbil, FH Aero Electric med e-axel, kan ha 8 batterier ombord med 780 kWh installerad batterikapacitet. Lastbilen, som kommer att ha en räckvidd på upp till 600 kilometer, kommer att lanseras formellt under andra kvartalet 2026. Att ladda lastbilens batteri (från 20 till 80 procent) kommer att ta cirka 40 minuter, vilket innebär att det kan göras inom den lagstadgade viloperioden för lastbilschaufförer inom EU, och därmed bidra till hög produktivitet.
– Detta är ett genuint genombrott för nollutsläppstransporter. Nu kan transportföretag köra riktigt långa sträckor med eldrivna lastbilar utan att behöva kompromissa med produktiviteten. Den supersnabba laddningen och den höga nyttolastkapaciteten gör detta till en mycket konkurrenskraftig lösning, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
– Dagens lyckade laddningsdemonstration är ett bevis för MCS-laddning. Tillsammans med Milence är vi nu redo att leverera ett genuint genombrott tack vare ett nära samarbete. Idag bevittnade vi att MCS-tekniken har anlänt, och den har kraften att avsevärt minska laddningstiderna för kunderna, och därmed också minska den totala ägandekostnaden. Vi kommer att fortsätta att arbeta sida vid sida för att utöka det publika laddningsnätverket i Sverige och resten av Europa, och stå fast vid våra åtaganden tillsammans på denna elektriska resa. Partnerskap är det nya ledarskapet! säger Kristina Nilsson, SVP Charging & Infrastructure Solutions Volvo Energy.
– Det här är en viktig milstolpe för hela sektorn då vi visar att hållbara elektriska vägtransporter inte längre är en framtida ambition, utan en verkligehet. Den här utvecklingen kommer att möjliggöra mer hållbara verksamheter och ge transportföretag möjlighet att påskynda sin omställning, avslutar Anja van Niersen.
Tillgänglig och prisvärd laddning med förarfokuserade bekvämligheter
Milences hubbar är utformade för att ge en sömlös laddningsupplevelse för alla elektriska lastbilar, oavsett tillverkare.
Vid Landvetter-hubben kan förarna dra nytta av:
8 CCS-laddplatser och 1 MCS-laddplats
Förarfokuserade bekvämligheter, inklusive toaletter, duschar, en lounge, varuautomater och gratis WiFi
Transparenta betalningsalternativ: Milence stöder flera e-Mobility Service Providers (eMSPs) samt erbjuder direkta betalningar via terminaler på plats och Milence Charge Card
Standardladdningstaxan är 0,399 € per kWh (exkl. moms) för både CCS och MCS.