Returpack har, som första pantsystem i världen, uppnått 100 procent fossilfrihet i transporten av pantförpackningar. Nu tar man sikte mot nästa mål: helt utsläppsfria transporter. Redan 2025 ska minst 5 procent av transporterna utföras med vätgas- eller elfordon.
Returpacks transportrelaterade utsläpp har minskat kraftigt det senaste decenniet – med 97,7 procent för komprimatorbilar och 89 procent för fjärrtransporter sedan 2015. Bakom utvecklingen ligger en långsiktig strategi där fossilfrihet började inkluderas som ett krav i upphandlingar redan 2014 och långa avtal sluts med transportörerna för att möjliggöra investeringar i ny teknik.
– Eftersom hela Sveriges pantade burkar och flaskor transporteras till vår anläggning på Händelö i Norrköping för att bli nya pantförpackningar har transporterna en stor effekt på pantsystemets miljöbelastning. Att vi har fasat ut fossila bränslen är därför ett betydande framsteg i vårt arbete att minska utsläppen av växthusgaser, säger Marie Skoog, logistikchef på Returpack.
Nästa steg mot utsläppsfria transporter
Nu satsar Returpack mot ett transportsystem som inte bidrar till några klimatutsläpp. I fokus står investeringar i ny teknik, nära samarbete med transportörer och en ambition att motivera branschens omställning.
– Vi vill gärna vara med och driva på teknikutveckling och utbyggnad av laddinfrastruktur för att nå våra mål. Det är också viktigt för oss att göra satsningarna tillsammans med våra transportörer för att skapa ett gemensamt engagemang och åtagande. Målet för 2025 är att 5% av transporterna som avser insamling ska utföras med vätgas eller el-fordon. På längre sikt är målet att dessa transporter ska vara emissionsfria, säger Jan Wendelin, logistikutvecklare på Returpack.
Flera initiativ redan i rullning
Returpack investerar sedan flera år tillbaka i el- och vätgasfordon och redan i januari 2024 togs det första eldrivna flexoekipaget i bruk, i samarbete med transportören Alltransport.
Tillsammans med Alfredsson Transport i Norrköping har Returpack satsat på ett eldrivet HCT-fordon – där vinsten inte bara är mindre utsläpp, utan också mer volym per transport. Fordonet trafikerar en rutt mellan södra Stockholm och Returpacks anläggning i Norrköping sedan slutet av 2024, och är även en viktig kugge även i Alfredsson Transports satsningar på ökad cirkuläritet i sin verksamhet.
Ytterligare exempel på samarbete är den vätgasdrivna komprimatorbil som i dagarna tas i bruk för insamlingstransporter i Dalarna. Transportören Maserfrakt initierade projektet och Returpack ser det som en viktig möjlighet att samla kunskap om ny teknik som har stor potential för minskade utsläpp.