Trafikverkets höjning av banavgifter för godstransporter på tåg slår mot basindustrins konkurrenskraft och riskerar att motverka klimatomställningen.
Skogsindustrierna varnar för att den pågående utredningen från myndigheten, kan ytterligare försvåra för näringslivet att satsa på tågtransporter för tungt gods.
– Dagens banavgifter har gjort det orimligt dyrt att transportera vårt gods via tåg. Sverige har inte råd med regelverk som motverkar fossilfria och effektiva transporter på tåg, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna.
Från och med december 2024 gäller nya banavgifter för svensk järnväg. De nya avgifterna har inneburit en kraftig kostnadsökning för tungt gods. Det har också lett till ökad trängsel på järnvägsspåren under dagtid, eftersom avgifter baserade på geografiskt läge och tidpunkt på dygnet har tagits bort. Fler godstransporter körs numera på dagtid och genom städer. De nya avgifterna motverkar både EU och regeringens ambitioner att flytta över mer gods till järnväg. Det har också blivit ett slag mot den järnvägsberoende basindustrin.
– Hållbara transporter är en viktig del i klimatomställningen. För den exportdrivande skogsindustrin är det viktigt att så mycket som möjligt av godstransporterna sker på järnväg. Det gynnar både klimatet och näringslivet. Men det kräver att myndigheterna underlättar och inte sätter hinder i vägen, fortsätter Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna.
Just nu genomför Trafikverket en översyn av banavgifterna, som ska presenteras i slutet av juni. Redan nu har myndigheten signalerat att resultatet, snarare än att innebära sänkningar av dagens höga avgifter, kan leda till ytterligare höjningar
– För att skogsindustrin ska kunna fortsätta leverera hållbara produkter och bidra till den gröna omställningen, är goda villkor för transporter avgörande. Effektiva, klimatsmarta transportlösningar är dessutom en förutsättning för att uppnå våra framtidsmål, avslutar Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna.
I Skogsindustrins Framtidsagenda har den svenska skogsindustrin enats om gemensamma framtidsmål, vilket bland annat innebär att branschen ska ha fossilfria landtransporter i Sverige år 2040. Järnvägstransporter är en förutsättning för att nå dit, då energieffektiva transporter är avgörande för att klara omställningen.
Bild: Jason