Trots rekordmånga elfordon ökar koldioxidutsläppen från kommuners och regioners fordonsflottor – för första gången på flera år. En ny rapport från Dun & Bradstreet och Miljöfordon Sverige visar att sänkningen av reduktionsplikten haft en tydlig effekt där lägre krav på biodrivmedel har lett till högre utsläpp – detta trots att eldrift nu håller på att bli norm i många kommuner.
Reduktionsplikten sänks – utsläppen stiger igen
Efter att ha minskat två år i rad ökar nu koldioxidutsläppen per kilometer för kommunerna och regionernas fordonsflotta. För kommunernas personbilar handlar det om en ökning med i snitt 5 gram koldioxid per kilometer, och för regionernas bilar 11 gram.
För lätta lastbilar är ökningen ännu större – 12 gram (kommuner) respektive 14 gram (regioner). För kommunernas personbilar motsvarar detta en ökning med 5 g koldioxid per km per år och 262 resor tur och retur till Sydeuropa med reguljärflyg. Anledningen till ökningen är beslutet att sänka reduktionsplikten från 30,5 till 6 procent för diesel, och från 7,8 till 6 procent för bensin.
– Det är första gången på flera år som vi ser en vändning i kurvan. Trots en ökande andel elfordon räcker det inte för att kompensera för de sänkta kraven på inblandning av förnybart drivmedel. Årets siffror visar att styrmedlen spelar en avgörande roll – sänkt reduktionsplikt har direkt lett till ökade utsläpp, säger Jonas Lööf, verksamhetsledare på Miljöfordon Sverige.
Eldriften tar över i kommunernas fordonsflottor
Miljöfordonsdiagnosen visar samtidigt att eldrift är på väg att bli det nya normala i kommunernas fordonsstrategi. Över 12 600 elfordon finns nu i drift – en ökning med 2 600 fordon på ett år. För första gången har elfordon i praktiken gått om gas som det vanligaste fossiloberoende drivmedlet.
Det innebär att eldrivna fordon nu är det vanligaste valet inom kommunorganisationerna. I Salem är 80 procent av fordonsflottan eldriven vilket är den högsta andelen i landet. I faktiska antal är det dock storstäderna som leder – Göteborg och Stockholm har flest elfordon med 926 respektive 619 fordon.
– Det är tydligt att eldrift nu har etablerat sig som det främsta fossilfria alternativet i kommunernas arbete för en hållbar fordonsflotta. Att så många kommuner når så höga andelar elfordon visar att elbilar inte längre är ett framtidsprojekt – de är här för att stanna, säger Mikaela Grewin, produktchef för Infotorg på Dun & Bradstreet.
Kungsbacka skriver historia – får full poäng
För första gången sedan Miljöfordonsdiagnosen lanserades lyckas en kommun nå maximala 45 poäng – högsta möjliga betyg i alla fem parametrar – fossiloberoende, klimateffektivitet, energieffektivitet, miljöbilsandel och krocksäkerhet. Årets vinnare är Kungsbacka kommun, som därmed sätter en ny standard för hållbara kommunala fordonsflottor.
– Att som första kommun få full poäng i Miljöfordonsdiagnos är fantastiskt kul. Det visar att långsiktiga investeringar, samverkan över förvaltningsgränser och en tydlig politisk riktning ger resultat. Vi visar att klimatansvar, trafiksäkerhet och god hushållning kan gå hand i hand. Jag uppskattar att vi har möjligheten att ha höga ambitioner inom detta område, säger Fredrik Hansson (C), ordförande i nämnden för Service och 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen.
Kungsbacka har inte bara höga andelar fossiloberoende fordon – utan uppnår också toppbetyg i säkerhetsklassificering för sina personbilar, vilket ofta är en utmaning i omställningsarbetet.
– Den här vinsten är resultatet av ett strukturerat lagarbete där vi steg för steg har ökat antalet fossilfria fordon, säkerställt våra säkerhetskrav och säkrat en effektiv drift. Vår metod är tydliga riktlinjer, datadriven uppföljning och nära dialog med partners och medarbetare. Nu fortsätter arbetet för att utveckla en ännu mer hållbar och säker fordonsflotta, säger Johan Axelsson, enhetschef för fordonsverksamheten i Kungsbacka kommun.
Få kommuner och regioner når utsläppsmålet på 70 procent
Trots framsteg är det endast tre kommuner – Vara, Salem och Kävlinge – som uppnår målet om en 70-procentig minskning av koldioxidutsläpp per kilometer sedan 2010. Utöver dessa tre sticker ytterligare 48 kommuner ut genom att ha minskat sina utsläpp med minst 45 procent, vilket är en tydlig förbättring jämfört med 34 kommuner förra året. Ännu har ingen region nått målet, men Jämtland och Härjedalen kommer närmast med en minskning på 69 procent.
– Det är glädjande att se att fler kommuner närmar sig målen för utsläppsminskningar, men också tydligt att vi inte är i mål. För att nå de nationella och internationella klimatmålen krävs att fler kommuner jobbar med hela paletten – från smartare upphandling och fordonsval till logistik och utbildning. Tekniken finns, men den måste få genomslag i vardagen, säger Jonas Lööf, verksamhetsledare på Miljöfordon Sverige.
Om rapporten Miljöfordonsdiagnos
I den årliga rapporten Miljöfordonsdiagnos redovisas olika parametrar som kan användas som indikatorer på hur långt en organisation kommit i sitt energi- och klimatarbete avseende fordonsflottan. De olika parametrarna är fossiloberoende fordon, klimateffektivitet, energieffektivitet, miljöbilsandel och krocksäkerhet. Läs mer i rapporten (LÄNK). Läs mer om varje enskild kommun och region på Miljöfordon Sverige.
De fem bästa kommunerna
1. Kungsbacka kommun – 45 poäng
2. Helsingborg stad – 44 poäng
3. Katrineholms kommun – 44 poäng
4. Stockholms stad – 44 poäng
5. Vara kommun – 44 poäng
De fem bästa regionerna
1. Region Kalmar län – 42 poäng
2. Region Skåne – 42 poäng
3. Region Halland – 39 poäng
4. Region Jämtland Härjedalen – 39 poäng
5. Region Jönköpings län – 39 poäng
Bild: Lee Rosario