Nyheter

Svenska Fordonsbranschen: Så påverkar vi framtidens spelregler

Just nu skrivs reglerna om för hela fordonsbranschens eftermarknad. Det handlar om EU-förordningar som styr vem som får laga, sälja, koda och uppdatera framtidens bilar – och på vilka villkor.

Därför har Svenska Fordonsbranschen under våren haft en rad möten med svenska myndigheter för att säkerställa att våra medlemmars verklighet inte glöms bort.

– Det är vårt ansvar att lyfta branschens behov i rätt forum. När regelverken förändras måste det ske med förståelse för hur verkligheten ser ut för de företag som bär upp eftermarknaden, säger Lars Bergmark, vd på Svenska Fordonsbranschen.

Under våren har Svenska Fordonsbranschen haft möten med Landsbygds- och infrastrukturdepartementet, Konkurrensverket och Transportstyrelsen. Syftet har varit att lyfta de förändringar som är på gång inom EU – och visa på de praktiska konsekvenserna för Fordonsbranschens medlemmar.

– Vi har haft bra och konstruktiva samtal. Det finns en tydlig förståelse för att det är nu besluten formas, och att våra perspektiv behöver finnas med, säger Björn Nordlund, PR- och kommunikationsansvarig.

Besluten om de här regelverken tas i slutändan på EU-nivå, men nationella myndigheter har stort inflytande i processen – genom sina inspel till EU-kommissionen och i hur de tolkar och implementerar reglerna.

Reglerna påverkar hela kedjan

Två regelverk står i fokus:

Gruppundantaget (MVBER) och Typgodkännandeförordningen. De styr bland annat tillgången till reservdelar, fordonsdata, teknisk information och diagnosverktyg.

När bilen blir digital – vem får serva den?

Allt fler reservdelar kräver aktiveringskoder, mjukvarulicenser och tillgång till fordonsdata – ofta kontrollerad helt av fordonstillverkarna.

– Oberoende aktörer måste ha samma möjligheter att serva och reparera fordon som tillverkarnas egna nätverk. Annars riskerar vi att konkurrensen försvinner, med negativa konsekvenser för både företag och konsumenter, säger Lars Bergmark.

FAKTA: Vad handlar det här egentligen om?

Gruppundantaget (MVBER)

Ett EU-regelverk som styr vad fordonstillverkare får och inte får göra när det gäller eftermarknaden. Det ska garantera fri konkurrens, så att oberoende verkstäder och leverantörer har rätt att serva fordon, sälja reservdelar och få tillgång till teknisk information. Nuvarande regler gäller till 2028, men EU arbetar redan nu med en översyn.

Typgodkännandeförordningen

Den reglerar hur fordon och komponenter får säljas och användas i EU – men också hur teknisk information ska delas med eftermarknaden. Det handlar bland annat om tillgång till fordonsdata, diagnossystem och säkerhetsuppdateringar. Nya krav och tolkningar väntas komma successivt från 2025 och framåt.