Sveriges starkaste verkstadskoncept – Mekonomen, MECA, Speedy och MekoPartner – har precis avslutat en månadslång Sverigeturné för att ytterligare lyfta de anslutna verkstädernas position.
Målet: Att varje kedja ska fortsätta vara nummer ett för bilägarna, skräddarsytt efter behov och plånbok.
– Det har varit fantastiskt att träffa alla verkstäder från norr till söder. Vi är bättre rustade än någonsin för att stötta våra anslutna verkstäder att bli mer framgångsrika, säger Madeleine Westerling, chef för koncept och verkstadskedjor för MEKO i Sverige.
Mekonomen är Sveriges största och mest kända verkstadskedja, och en del av den internationella koncernen MEKO.
I MEKO:s svenska verksamhet finns även tre andra starka verkstadskoncept: MECA Bilservice, Speedy Bilservice och MekoPartner Bilverkstad. Kedjorna har varierade profiler anpassat efter olika kundgrupper – men med ett gemensamt: De erbjuder marknadens mest attraktiva lösningar till de verkstäder som ansluter sig.
Det handlar bland annat om Sveriges snabbaste reservdelsleveranser, ledande elbilsutbildningar, smidiga digitala bokningslösningar, effektiva affärssystem, marknadsföring – och mycket annat som kan göra verkstäderna mer lönsamma.
Under en månad har Mekonomen tillsammans med sina systerkedjor besökt anslutna verkstäder runt om i landet med målet att stärka stödet till dem ännu mer – i tider där fordonseftermarknaden genomgår en omvandling med både möjligheter och utmaningar.
Och Sverige-turnén överträffade förväntningarna:
– Det har varit ett väldigt stort intresse på många orter. Verkstäderna har gett sin syn på lokala marknadsförutsättningar, och vi har skapat ännu starkare band. Vi har också kunnat berätta mer om de lösningar vi redan erbjuder – och om allt nytt vi lanserar för att varje verkstad ska förbli attraktiv och ha ett jämnt kundflöde, oavsett konjunktur eller teknisk utveckling, säger Madeleine Westerling.
Hon konstaterar att MEKO:s framgångsrika verkstadskoncept i Sverige ska fortsätta arbeta med samma tydliga mål: Att förstå bilägarna på djupet, och därmed bli den bästa och mest heltäckande partnern för alla som kör, reparerar och underhåller fordon.
– Vi är stolta över att kunna erbjuda verkstäderna tryggheten i att vara en del i Sveriges största verkstadsnätverk, oavsett om det är Mekonomen, MECA, Speedy eller MekoPartner. Vi ser fram emot att välkomna ännu fler, säger Madeleine Westerling.
Målet med satsningar som dessa – inte minst den genomförda turnén – är bland annat att stärka kompetensen och öka tillgängligheten i verkstäderna, vilket i slutändan förbättrar servicen för bilföraren.
Det handlar exempelvis om områden som Godkänd Bilverkstad (GBV), hantering av besiktningsanmärkningar, AC-system, högvoltteknik (HVT) och andra specialisttjänster. Initiativet möjliggör också en kontinuerlig kompetensutveckling, vilket är avgörande i en snabbt föränderlig fordonsmarknad där ny teknik och skärpta krav ställer höga förväntningar på verkstädernas kunskap och kapacitet.
Turnén är en del av MEKO:s långsiktiga strategi att stärka sina verkstäder – och göra det enklare för bilägare att välja rätt.