Ett nytt EU-förslag om uttjänta fordon kan få allvarliga konsekvenser för både miljön och bilägare. Bilar som går att laga riskerar att stämplas som ”oreparerbara” – och skickas till skroten helt i onödan.
– Att kalla fungerande bilar för uttjänta är både slöseri med resurser och orättvist mot bilägare, säger Lars Bergmark, vd för Svenska Fordonsbranschen.
Tre stora problem med förslaget:
Reparationer förbjuds – trots att de är möjliga
Förslaget listar delar som däck, bromsar, styrning och krockskydd som ”icke reparerbara”. Men det är vanliga reparationer på verkstäder runt om i Europa.
Orättvisa regler för vad som räknas som uttjänt
Om reparationen kostar mer än bilens värde, kan bilen klassas som uttjänt – även om den går att laga säkert. Det drabbar främst de med lägre inkomster.
Ökad klimatpåverkan
Att skrota bilar som går att laga leder till att nya behöver tillverkas i onödan. Det ökar utsläpp och förbrukar mer råvaror.
Svenska Fordonsbranschen uppmanar beslutsfattarna att:
Stryka regler som felaktigt gör reparerbara bilar till skrot
Ta bort kravet på ”ekonomisk reparerbarhet”
Ge oberoende verkstäder bättre förutsättningar att laga bilar
– Att laga i stället för att slänga är grunden för en hållbar framtid. Här har EU chansen att visa vägen, avslutar Lars Bergmark.
Bild: Michi S