Nyheter

World Tunnel Congress 2025: Johan Brantmark ser en kunnig bransch som vill bli ännu bättre

Text: Lars-Olof Tandberg

Med ett lättsammare upplägg och mer interaktion mellan deltagarna lyckades de svenska arrangörerna göra World Tunnel Congress i Stockholm till en succé. Organisationskommitténs ordförande Johan Brantmark konstaterar att svenskt bergbyggande mår bra av internationella influenser och att en global trend att överdimensionera tunnelkonstruktioner har inverkan på branschens hållbarhet.

När Johan Brantmark sammanfattar World Tunnel Congress 2025 (WTC 2025) som hölls i Stockholm i maj är han väldigt nöjd med att arrangemanget lyckades visa upp en fin bild av svenskt bergbyggande. Ett annat av arrangörernas mål som nåddes var att samla många internationella företag till utställningen.

– Jag tycker även att kongressen visade att gruvindustrin har mycket att bidra med till anläggningsbranschen. Gruvorna ligger i framkant vad gäller teknikutveckling och byggarbetsmiljö, säger Johan Brantmark, ordförande i organisationskommittén för WTC 2025 och även vice ordförande i Svenska Bergteknikföreningen.

World Tunnel Congress arrangeras varje år av International Tunnelling and Underground Space Association (ITA) och i år hölls den för första gången i Sverige.

Dialog och interaktion

WTC har av tradition haft ett tydligt protokoll för hur kongressen ska genomföras. Tillsammans med ITA:s ordförande Arnold Dix ville de svenska arrangörerna med årets kongress försöka vara lite nyskapande.

– Därför hade vi färre key note speakers och föreläsningar för att ge plats för en del nya inslag som skulle uppmuntra till mer interaktion mellan kongressens deltagare.

Ett exempel på nya inslag var WTC Think Tank där kongressdeltagarna satt vid bord med max åtta personer runt en scen. Inlägg från experter på scenen varvades med gruppdiskussioner vid borden.

En annan nyhet var Pitch and mingel, där en handfull föreläsare fick fem minuter var att presentera sitt ämne. Därefter kunde åhörarna mingla med föreläsarna för vidare diskussioner.

Även invigningen av WTC 2025 hade ett nytt upplägg för att inte bli så formell. Till det bidrog bland annat att den leddes av komikern Johan Wester, som även var moderator under WTC Think Tank.

– De nya inslagen var väldigt uppskattade. I Sverige är vi vana vid att prata kring frågor, till exempel att på arbetsplatser fånga upp allas åsikter. Det är inte så vanligt i vissa andra länder, och många utländska deltagare tyckte det var intressant att få tid och möjlighet att prata och dela erfarenheter med andra.

Vad tar du med dig från WTC 2025?

– Att vara med som arrangör gav mig personligen många spännande kontakter med leverantörer och teknikkonsulter men även nya vänner. Det blev också tydligt att svenskt bergbyggande mår bra av internationella influenser. Vi är bra men det finns mycket att benchmarka mot. Jag fick med mig en hel del som kommer att göra mitt ordinarie arbete på Region Stockholm bättre, konstaterar Johan Brantmark.

Även om uppdraget som arrangör tog mycket av Johans tid under kongressen hann han även med att vandra runt bland montrarna i utställningen. Som ansvarig för bygget av Nya tunnelbanans gula linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö intresserade han sig särskilt för tillverkare av tunnelborrmaskiner (TBM).

– Vi ska bygga gula linjen med två TBM:er och när jag tittade på tunnelborrteknik är det tydligt att omvärlden har betydligt mer kunskap kring detta än vi i Sverige. Det var även intressant att se flera exempel på svenska företag som erbjuder bra digitala verktyg för att illustrera markundersökningar.

Överdimensionerade tunnlar

Johan Brantmark deltog på den Think Tank som handlade om hur bergbyggande kan bli mer hållbart. Där konstaterades att det finns en global samsyn hos undermarksbyggare att branschen har brister i sitt förhållande till byggkoder och regelverk. Undermarkskonstruktioner i dag innehåller mer utsprängda massor, mer stål och mer betong än motsvarande projekt på 70- och 80-talet.

– Hur kan det komma sig när det är samma uppgift, samma berg och samma gravitation? Sannolikt är det ökade säkerhetsfaktorer leder till grövre konstruktioner. Det finns en tendens att överdimensionera för att konstruktionerna ska hålla. Men när det används mer material än nödvändigt blir miljön lidande, konstaterar Johan Brantmark.

Kongressdeltagarna verkade överens om att vi måste undvika att överdimensionera, men att det är svårt att sätta fingret på vem som ska hålla igen.

– Det kan vara vi byggherrar, men vi litar på konsulterna, som i sin tur litar på byggkoder som BBR, ABK och Eurokoder. Det här är en global trend som vi fångade upp och lämnar vidare till ITA så att de kan jobba vidare med frågan.

Ökande dokumentation

Det stod även klart att mängden dokumentation ökat i undermarksprojekt. Moderatorn Hannes Lagger berättade om ett projekt i alperna där en tunnel byggd på 80-talet skulle kompletteras med en parallell tunnel.

– När den ursprungliga tunneln byggdes genererades 4,5 dokument per meter tunnel. När den nya tunneln byggdes 40 år senare hade dokumentationen ökat till 78 dokument per meter tunnel. Detta trots att förutsättningarna var desamma, berättar Johan Brantmark.

Det är tydligt att bergförstärkning och dokumentation har ökat. Det märks även vid bygget av nya tunnelbanan i Stockholm.

– Jämfört med när de tidigare delarna av tunnelbanan byggdes har mängden utredningar och bergförstärkning ökat i dagens projekt. Det leder förmodligen till mindre underhåll, men det är ändå värt att fundera över varför vi överdimensionerar och om det är nödvändigt.

Näringsliv och akademi

Johan Brantmark vill passa på att tacka alla som gjorde kongressen möjlig. Han konstaterar att det görs mycket arbete inför den här typen av evenemang som aldrig syns utåt.

– Våra svenska partners bidrog med bra material till kongressen och arrangerade studiebesök för kongressdeltagarna med mera. Det gjorde att vi kunde visa upp en fin bild av svenskt bergbyggande.

Ett stort arbete bakom kulisserna gjordes även av de svenska lärosätena Chalmers, Luleå Universitet, KTH, Lunds Universitet och Uppsala Universitet.

– Utan dom hade vi stått oss slätt. Det var också ett av målen med att vi arrangerade WTC, att erbjuda en arena där universitet och näringsliv kan träffas. En stor anledning till att jag engagerar mig i Svenska Bergteknikföreningen är att försöka föra näringsliv och akademi närmare varandra. De kontakter som knöts där tror jag kommer att fortsätta även efter WTC och gynna svenskt undermarksbyggande i framtiden, understryker Johan Brantmark.

World Tunnel Congress i siffor

Arrangörer: Svenska Bergteknikföreningen och ITA

Antal deltagare: cirka 3 300 från mer än 60 länder

Antal uställare 160

Intresse: 600 tekniska presentationer

Planeringstid: Cirka 4 år.