Nyheter

Registreringar av lätta lastbilar minskar för fjortonde månaden i rad

Nyregistreringsstatistiken för juni visar på en positiv återhämtning för personbilsmarknaden.  Trenden med en hög andel laddbara personbilar fortsätter. Utvecklingen för lätta lastbilar är däremot fortsatt svag och nedgången under första halvåret är betydande. Mobility Sweden justerar därför ner prognosen för 2025, från 40 000 lätta lastbilar till 38 000.

Totalt registrerades 27 565 nya personbilar i juni, vilket är en ökning med 8,5 procent jämfört med samma månad förra året. Hittills i år har personbilsregistreringarna ökat med nära 7 procent. Andelen laddbara bilar uppgick i juni till 65,3 procent. Av dessa var 39 procent elbilar och cirka 26 procent laddhybrider. Utfallet för första halvåret ligger på cirka 35 procent respektive 26 procent.

Andelen elbilar hittills i år utvecklas något svagare än Mobility Swedens prognos på 40 procent för 2025, samtidigt utvecklas laddhybriderna starkare än väntat. Det är fortsatt företagen som driver elektrifieringen, med nära sju av tio av såväl elbilar som laddhybrider. En viss ljusning syns dock på privatmarknaden där elbilarnas procentuella ökningstakt är något starkare än företagens. I antal uppgår ökningen till cirka 3 000 under första halvåret jämfört med 4 700 för företagskunder.

Nyregistreringarna av lätta lastbilar minskade i juni för fjortonde månaden i rad. Totalt registrerades    3 676 fordon, vilket är 10 procent färre än samma månad förra året. Hittills i år uppvisar lätta lastbilar en nedgång med 23 procent, samtidigt som var fjärde ny lätt lastbil är eldriven. Den svaga utvecklingen i både registreringstakten och branschens interna orderstatistik för lätta lastbilar gör att Mobility Sweden justerar ner årets prognos, från 40 000 till 38 000 nyregistrerade lätta lastbilar. Prognosen för andelen lätta ellastbilar ligger kvar på 25 procent under förutsättning att styrmedel för investeringsstöd finns kvar.

– För att säkerställa att omställningen av lätta lastbilar till eldrift fortsätter är det viktigt att regeringen väljer att förlänga klimatpremien som annars upphör i oktober, säger Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden.

Tunga lastbilar minskade i juni med cirka 14 procent jämfört med i fjol och uppgick till 431 fordon. Andelen eldrivna tunga lastbilar uppgick till 5 procent. Under första halvåret har tunga lastbilar en nedgång med 8 procent och andelen elfordon uppgår till 7 procent.

– För att få fart på omställningen inom tunga kommersiella transporter krävs styrmedel som stimulerar efterfrågan, både genom nedsatt elskatt för laddning och via ett grönt transportavdrag till transportköparen, fortsätter Sofia Linder. 

Marknaden för bussar har en fortsatt stark utveckling. I juni registrerades 249 bussar vilket är en ökning med 507 procent jämfört med juni i fjol. Under årets första sex månader har nyregistreringarna mer än tredubblats och uppgår till 922 bussar, vilket överstiger årsutfallet på 783 för 2024. Den starka utvecklingen drivs av förbättrad leveransförmåga. Under första halvåret var varannan nyregistrerad buss eldriven. Regionerna ökar andelen elbussar inom ramen för offentliga upphandlingar.

Den publika laddinfrastrukturen i Sverige har under månaden ökat med 523 laddpunkter och nådde under maj 60 452 laddpunkter fördelade på 8 470 laddstationer.

Utöver att Sverige nu passerat 60 000 publika laddpunkter har vi i juni även nått en ny milstolpe med över 10 000 publika snabbladdningspunkter med en effekt på minst 50 kW – varav hela 82 procent erbjuder minst 150 kW.

Bild: Dee