Nyheter

Renault samlar sin historia i ett spektakulärt nytt center nära Paris

Renault tar ett rejält kliv för att visa upp sitt arv. En fabrik från 1952 omvandlas till ett 11 500 m² stort upplevelsecenter med flera hundra bilar, konstverk och föremål från 125 års bilhistoria som ska invigas 2027.

4 mil utanför Paris ligger en ikonisk Renault-fabrik som invigdes 1952 och som då var Europas modernaste bilfabrik. Sedan dess har fabriken i Flins producerat inte mindre än 18 miljoner bilar. Bland dem finns ikoniska modeller som Dauphine från 1950-talet, Renault 5 från 70-talet, Renault 4 från 70- och 80-talet – och naturligtvis Renault Twingo, Clio och Renaults första riktiga elbil, Renault Zoe.

2021 upphörde produktionen, och Flins omvandlades till en så kallad Refactory – ett nav för cirkulär ekonomi, återbruk och återvinning.

Från cirkulär ekonomi till spektakulära utställningar

Från 2027 kommer Flins att bli något mycket mer. Då öppnas också en exceptionell samling historiska bilar, konstverk, ritningar, affischer – allt som följt Renault genom 125 års historia. Utställningen kommer vara öppen för allmänheten och ska visa 125 års bilhistoria och allt som hör därtill.

– Jag är övertygad om att Renault är så starkt tack vare sin historia och sina rötter. Vårt industriella och kulturella arv bygger på 125 års historia och är fortfarande högst aktuellt. Det inspirerar våra medarbetare i deras dagliga arbete så att de kan visualisera framtidens bilar och mobilitet. Man kan säga att det tillhör oss alla, eftersom Renault alltid har varit en del av populärkulturen. Därför vill vi dela vårt arv genom en dynamisk utställning – öppen för alla. Den nya platsen blir en mötesplats för familjer där man kan röra sig bland bilarna och knyta an till en historia som inte är statisk, utan ständigt utvecklas, säger Fabrice Cambolive, VD för Renault.

Renault Collections kommer inte bara att finnas i de befintliga fabriksbyggnaderna – arkitekten Jacob Celnikier från CGA arkitektkontor kommer att skapa en unik byggnadskomplex som binder samman dåtid och framtid. Totalt omfattar det 11 500 m² under tak, varav 4 700 m² blir bilutställning, 3 200 m² eventyta, 1 900 m² verkstad för klassiska bilar och 1 700 m² med konst och föremål från 125 års bilhistoria.

Hundratals historiska fordon i rampljuset

Projektet kommer vid öppningen att ge allmänheten tillgång till en bilskattkammare som omfattar flera hundra fordon i perfekt skick. Dessa noggrant bevarade och restaurerade fordon spänner över Renaults historia, från den första bil som byggdes av Louis Renault 1898, Type A, till förkrigsmodeller, Formel 1-bilar, ikoniska Alpine och visionära konceptbilar.

Anmärkningsvärt nog är mer än hälften av bilarna fortfarande kördugliga, vilket vittnar om deras omsorgsfulla bevarande. Under många år har sex kvalificerade tekniker arbetat med att restaurera och underhålla alla fordon i Renault-samlingen och säkerställt att varje modell kan rulla ut på vägarna och berätta sin unika historia. Med denna expertis som grund kommer den nya platsen även att inrymma en restaureringsverkstad för både drivlinor och karosser.

Samlingens mångfald vittnar om Renaults rika arv. Ett antal ikoniska – och ibland sällsynta – föremål berättar historien om bilteknik och design genom tiderna. Andra objekt, populära framgångar från förr, väcker personliga minnen och känslor. Vem minns inte den gula Renault 4-postbilen eller den vassa Renault 5 Turbo 2?

Denna levande samling kommer att fortsätta växa över tid, även om vissa förändringar sker, främst genom försäljning av dubbla exemplar som redan finns på fabriken. Försäljningen ska möjliggöra inköp av modeller som annars saknas i den enorma samlingen. Med detta i åtanke kommer Artcurial att arrangera en auktion den 6–7 december.

Imponerande samling dokument

Renaults arv är inte begränsat till fordonen. Företaget äger också ett stort antal föremål som berättar varumärkets historia sedan 1898. Med över 2 400 löpmeter arkiv har Renault en imponerande samling dokument och objekt som kartlägger företagets historia. Bland de tusentals dokumenten och föremålen finns affischer, designritningar, miniatyrer och leksaker, trampbilar, pokaler och medaljer samt böcker som utgör Renaults bibliografi. Den nya platsen ger allmänheten möjlighet att upptäcka hela rikedomen i dessa arkiv. Deras roll är ovärderlig för att förstå varumärkets historia och dess skapelser.

En unik konstsamling

Renault äger också flera hundra konstverk som också kommer att ställas ut. Sedan 1930-talet har Renault varit en pionjär inom stöd till modern design. Denna unika konstsamling skapades för att bygga broar mellan konst och industri.

För att ytterligare betona detta mål tillkännagav koncernen i juni 2024 skapandet av Renaults Fond för Konst och Kultur. Fondens roll är att bevara och skydda den befintliga samlingen, samtidigt som den ska förnyas med samtida konstnärer och därmed bekräfta varumärkets roll som konstsponsor och kulturell aktör.

Fondens syfte är att värna om varumärkets arv samtidigt som man stödjer dagens nya konstnärer, med särskilt fokus på gatukonst och dess nära koppling till Renaults produktvärld.

Renault Fond för Konst och Kultur: en bro mellan industrin och konsten

Fondens historiska samling omfattar flera hundra ikoniska verk, däribland fotografier av Robert Doisneau – som hade nära band till Renault under hela sin karriär – en skapelse från 1967 av Arman baserad på Renault 4, en serie av Erró dedikerad till Renault 5, verk av Victor Vasarely och Art Brut-inspirerade verk av Jean Dubuffet.

Denna samling speglar det stöd som Renault tidigare har gett till flera konstnärliga rörelser.

Idag stöder fonden även modern gatukonst med verk som Bourgeonoch Accrescent av Dan Rawlings, skapade av en historisk Renault 5 och en ny Renault 5 E-Tech Electric, samt Heritage av César Malfi, skapad på Refactory i Flins 2024 med hjälp av en sidopanel från en Scenic E-Tech.

– Gatukonst är ett modernt svar på Renaults ursprungliga konstnärliga ambitioner och dess stöd till popkonst och kinetisk konst på 1960-talet. Street Art-rörelsen för ut konsten på gatan och gör den tillgänglig för alla. På så sätt speglar den också syftet med en biltillverkare, vars produktion också ’lever, säger Catherine Gros, VP, art.

Utställningen öppnar under 2027.