Privatleasing fortsätter vara den mest populära finansieringsformen när svenska privatpersoner köper nya bilar, även om andelen minskat något sedan toppåret 2022. Under perioden januari till juni 2025 utgjorde privatleasing 45 % av alla privatköpta nya bilar. Resterande del utgjordes av kontantköp (27%) och kreditköp (28%), enligt en analys av privatmarknaden som vroom har genomfört.
Elbilar och privatleasing har alltid utgjort en populär kombination. Under 2022 finansierades hela 72% av privatköpta elbilar via ett leasingupplägg. Åren därefter dalade kurvan något, men nu ser den åter ut att ha tagit fart. Under årets första halva utgjorde privatleasing hela 63% av privatmarknadens nybilsköp av elbilar.
– Förutom att ett privatleasingupplägg kan vara fördelaktigt rent ekonomiskt med möjligheter för fler personer att köra en ny bil med en förutsägbar månadskostnad erbjuder upplägget en enkelhet, trygghet och även en förutsägbarhet – egenskaper som särskilt uppskattas av konsumenter som väljer elbil, där teknikutvecklingen går snabbt, säger Fredrik Backteman, Försäljningschef vroom Stockholm.
Regionala skillnader: Västra Götaland i topp
Det finns dock stora skillnader i hur populärt privatleasing är beroende på var i landet man bor:
Västra Götalands län toppar listan, där varannan privatperson (51 %) som köpte ny bil valde leasing.
Även i Stockholm (47 %) och Skåne/Halland/Västmanland (44 %) är privatleasing mycket vanligt.
I andra änden av skalan hittar vi län som Norrbotten, Dalarna och Jämtland – där endast runt en tredjedel av privatköparna väljer leasing, och i Norrbotten så lågt som 28 %.
Privatleasing på väg mot ny tillväxt
Efter en period av tillbakagång i takt med stigande räntor och ekonomisk osäkerhet, finns nu flera tecken på att privatleasingmarknaden står inför en ny tillväxtfas. Ett förbättrat ränteläge i kombination med en förväntad förstärkning av hushållens köpkraft, i takt med att konjunkturen vänder uppåt, skapar gynnsamma förutsättningar för ökad efterfrågan.
– Därutöver har vi marknadsfaktorer som en fortsatt breddning i modellutbudet, inte minst bland elbilar, samt ökad konkurrens bland aktörerna, som också kommer att bidra till att privatleasing vinner ytterligare mark under andra halvan av året och in i 2026, menar Fredrik Backteman.
Bild: Lee Rosario