Text: Lars-Olof Tandberg
I Norge innebär införandet av det nya europeiska systemet för tågkontroll (ERTMS) att man går från ett reläbaserat system från 1957 till den senaste digitala tekniken. Från delvismanuell kontroll på 336 driftplatser till ett centralt kontrollrum i Oslo som kommer att kunna övervaka all tågtrafik i Norge.
Det digitala systemet gör att tågen kan hålla högre och jämnare hastighet, vilket ger plats för fler tåg på spåren.
Iett projekt som ska pågå i 17 år skaNorges 4169 kilometer järnväg med 375 stationer byggas om och förses med det europiskasystemet för tågkontroll ERTMS (European RailTraffic Management System).
Det handlar om att få till ett enklare system med mer avancerad teknik och enklare infrastruktur. Med dagens system sköts tågövervakningen från 336 driftplatser. Med det nya systemet kommer all tågtrafik i Norgee att kunna övervakas från ett kontrollcenter.
Det kommer inte att finnas några signaler längs järnvägen längre, utan all information visasför lokföraren på skärmar i hytten. Mängden komponenter i och omkring spåret minskar med40 procent och det behövs betydligt mindre personal som jobbar längs spåren.
Läs mer i senaste numret av Dagens Infrastruktur: