– Vi har tillverkat elbilsladdare sedan 2008. Med åren har vi fått många nyttiga erfarenheter, som vi bygger in i våra produkter. Det gör att vi kan hjälpa våra kunder att hitta optimerade laddare för varje behov. Det gäller både för personbil och tyngre fordon och oavsett om du behöver ladda snabbt eller långsamt, säger Niklas Rönnäng, som är vd på GARO E-mobility AB.
Utvecklingen inom elbilar och tyngre elfordon går fort. På bara fem till sex år har räckvidden gått från cirka 30 mil till 60 mil, vilket gör att användarna i allt större utsträckning når fram till sin destination utan att behöva stanna och ladda längs vägen.
– Därför har vi på GARO valt att satsa på destinationsladdning. Det är ju egentligen ganska logiskt att ladda där du är, på arbetsplatsen, i hemmet eller vid ett längre kundbesök, säger Niklas Rönnäng.
Vilken typ av laddare du som kund ska välja är beroende av miljö, typ av fordon och vilken tid som finns tillgänglig för laddningen. AC-laddare laddar långsamt med växelström och DC-laddare laddar snabbt med likström.
– Gäller det elbil i ett parkeringsgarage eller i hemmet, så är vår laddbox GARO Entity ett bra alternativ.
Gäller det laddning i publik miljö så behövs oftast en något robustare laddare, som tål den miljön.
– Här rekommenderar vi vår laddstolpe LS4, som är tillverkad i robust aluminium och sticker ut med sin beprövade livslängd och ändamålsenliga design.
Ladda på destinationen
Utanför hemmet uppstår ibland ett behov av att ladda snabbare. Till exempel vid ett företagsbesök, där du har ett möte på en till två timmar.
– Då behöver du kunna ladda DC för att efter mötet kunna köra vidare till nästa destination, ett hotell eller ditt hem, säger Niklas Rönnäng.
För tyngre fordon som lastbilar och entreprenadmaskiner krävs också robusta laddare, men med en högre effekt. Här har GARO utvecklat en 43-kilowatts AC-laddare för att kunna leverera maxeffekt under lång tid utan minskad leverans.
– Dessa laddare passar perfekt som depåladdare under natten. Om lastbilen eller entreprenadmaskinen står stilla under tio timmar laddas batteriet med cirka 430 kilowattimmar.
Det går att få sex till åtta 43-kilowatts laddare till samma kostnad som en DC-laddare. Det gör att du kan ladda sex till åtta fordon under natten, utan att behöva parkera om bilarna.
Lång erfarenhet
GARO har erfarenhet av elförsörjning och elsäkerhet sedan 1939. Företaget utvecklar laddare för miljöer där de ska hålla länge. Laddarna långtidstestas i klimatkammare hos tredje part för att säkerställa att de håller i minst tio år.
GARO:s laddare har inbyggd jordfelsbrytare och 4-poligt överspänningsskydd, som skyddar såväl laddare som bil.
De kan kopplas upp med Ethernet, WiFi, WiFi Mesh eller modem, detta för att säkerställa en snabb och stabil installation.
Med vår inbyggda jordfelsbrytare och möjligheten att sy vidare kraft (16-kvadratskabel) mellan laddarna, ger det en väldigt god totalekekonomi utan att tumma på elsäkerheten – det är inte många som klarar det!
– Det finns med andra ord inte en laddare som passar alla behov. Därav vår breda produktportfölj. Kontakta oss så hjälper vi dig att hitta den bästa lösningen för just dina laddbehov, säger Niklas Rönnäng.
Webbadress: