Nyheter

E-handeln med snus minskar klimatpåverkan kraftigt

E-handel har länge setts som något som är negativt för miljön, men nya siffror visar att den bilden ofta är felaktig – och att det i många fall till och med kan vara tvärtom. En ny studie visar att utsläppen från snusförsäljning kan minska med upp till 86 procent när produkten säljs direkt till konsumenten via nätet.

Bidragande orsaker är främst minskade transportsträckor, effektivare logistik och färre mellanhänder. Samtidigt ökar användningen av elfordon, något som ytterligare kommer att minska klimatpåverkan.

Kortare transportvägar ger stora klimatvinster

Vanlig distribution av varor sker ofta i flera steg med transporter från tillverkare till centrallager, grossister och slutligen butiker. Varje omlastning och mellanlager innebär extra transporter som dessutom ofta utförs med dieseldrivna lastbilar.

Det har på senare år blivit allt vanligare att beställa snus via nätet, från e-handlar såsom Snuset.se. Detta är ett steg i rätt riktning klimatmässigt, visar siffrorna. När snus säljs via e-handel kan produkten nämligen skickas direkt från producentens lager till slutkunden, något som kraftigt minskar den totala transportsträckan.

Många leveransföretag profilerar sig också som miljövänliga och använder i allt större utsträckning eldrivna fordon som ytterligare drar ner utsläppen. I jämförelse med traditionell distribution kan klimatpåverkan från e-handelns transportkedja minska med över fyra femtedelar. I studien som analyserat CO2-utsläpp per såld dosa från företag som säljer snus på nätet, minskar koldioxidutsläppen med ungefär 86 procent.

Förutom kortare körsträckor bidrar e-handeln även till färre tomma transporter när logistikföretag i allt högre grad samlastar försändelser till flera kunder längs samma rutt. I jämförelse med butikskedjornas fasta leveransscheman är detta ett betydligt mer effektivt och miljövänligt sätt att utföra leveranser på.

Digitalisering förändrar hur varor skickas och levereras

E-handeln växer kraftigt och att beställa hem varor med hjälp av mobilen är idag något väldigt naturligt för de flesta. Det är därför egentligen inte så konstigt att leverans- och transportsektorn har förändrats. När en kund lägger en beställning online hanteras den i realtid och produkten plockas, paketeras och skickas direkt till konsumenten.

Det gör att man kan anpassa transporterna exakt efter behov, snarare än efter förväntade eller genomsnittliga försäljningsnivåer. Resultatet är färre onödiga transporter, mindre lagerhållning och en mer resurssnål logistik. Genom att analysera köpmönster kan man förutse efterfrågan och minska överskott och undvika onödiga transporter av produkter som inte efterfrågas.

Det finns också aktörer inom e-handeln som använder digitala logistiklösningar för att samordna transporter av olika typer av varor, dock ännu inte snus. Till exempel kan ett och samma paket innehålla både hudvårdsprodukter och kosttillskott, även om de kommer från olika leverantörer. Genom att samla flera produkter i en gemensam leverans minskar behovet av flera transporter till samma adress, något som både effektiviserar logistiken och minskar klimatpåverkan.

Konsumenten har stor makt att påverka utsläppen

En ofta förbisedd faktor i klimatanalyser är konsumentens beteende. När en person som bor i glesbygden kör bil till butiken för att köpa snus innebär det ett personligt transportutsläpp som vida överstiger påverkan från en direktleverans. Genom att istället beställa hem snus via nätet kan man som köpare bidra till att minska det totala klimatavtrycket.

Att handla online kan alltså leda till en mer hållbar livsstil. Genom att aktivt välja mer hållbara leveransalternativ kan utsläppen minska ytterligare. Flera e-handelsföretag ger idag konsumenter möjligheten att klimatkompensera sin leverans. Det kan man göra genom att välja fossilfria transporter eller slå ihop flera beställningar och få allt levererat på en gång. Till exempel kan man hos vissa aktörer välja att vänta en extra dag för att paketet ska samlevereras med andra.

Även förpackningen spelar en viktig roll för klimatpåverkan och här kan kunden ofta aktivt välja mer miljövänliga alternativ. När e-handelsföretag använder resurssnåla och återvinningsbara förpackningar minskar mängden avfall, vilket ger miljömässiga fördelar. Dessa exempel är bevis på konsumentmakt och att även små beslut kan bidra till en positiv utveckling för miljön.

Från klimatbov till klimatlösning – e-handeln måste in i stadsplaneringen

De största klimatvinsterna med e-handel uppnås först när den integreras i hur våra städer planeras och fungerar. Det handlar till exempel om att placera utlämningsboxar nära där människor bor och rör sig, vid bostadsområden, nära kollektivtrafik och butiker. Men det kan också innebära att man skapar mindre, lokala omlastningspunkter för varor för den sista sträckan till kunden. Även tysta nattleveranser under lågtrafik kan bidra genom att minska både utsläpp, buller och trängsel i stadsmiljön.

Samarbeten mellan kommuner, transportföretag och e-handelsaktörer spelar en allt viktigare roll i den utvecklingen. När man delar data i realtid med varandra om trafikflöden, leveransbehov och lagerstatus kan transporterna planeras smartare. Det gör det möjligt att samordna flera leveranser i samma fordon, anpassa rutter efter trafikläget och minska antalet transporter som kör halvtomma.

Samtidigt växer intresset för cirkulära logistiklösningar som exempelvis återanvändbara förpackningar, att samla in förbrukade emballage eller att planera in returtransporter i de ordinarie leveranserna. På längre sikt har därför e-handeln potential att bli en självklar del av ett klimatsmart samhälle, inte bara genom att minska utsläppen från enskilda försändelser, utan som en del av en större omställning i hur varor distribueras och hur vi utformar våra samhällen.