I drygt två år har Swecons HVO-policy gällt: att alla service- och reservdelsbilar ska tankas med HVO100 i så stor utsträckning det är möjligt. Resultat: i dagsläget tankas fordonen till 80 procent med HVO100.
Sedan 1 januari 2023 gäller HVO-policyn och den är ett viktigt bidrag för mindre klimatpåverkan.
– Årligen ger det en besparing på 876 ton koldioxid jämfört med om bilarna hade tankats med vanlig diesel i stället. Det motsvarar drygt 3 600 flygresor tur och retur Stockholm–London. Servicebilarna utgör nu endast tolv procent av Swecons direkta växthusgasutsläpp, i stället för 32 procent om de hade tankats med diesel, säger Louise Gabrielsson, kvalitets- och miljöspecialist på Swecon.
Att andelen HVO100 inte är ännu högre har en enkel förklaring, den finns inte på alla tankstationer.
– Då ska vi försöka göra en mindre tankning om möjligt. Fler och fler tankstationer erbjuder dock HVO100 och det är viktigt att se över detta emellanåt, så man kan planera efter var de finns. Policyn är ett viktigt och nödvändigt steg på väg mot våra utsläppsmål mot betydande minskningar till 2030 och en fossilfri värdekedja 2045.
– En annan förklaring är att flera av de anläggningar som ligger lite lägre vad gäller andel HVO-tankningar är att deras totala antal tankade litrar (diesel och HVO) är betydligt lägre. Där får därför en ”feltankning” ett väldigt stort utslag på procenten.
Här är de anläggningar som hade störst andel litrar (över 97 procent) tankade med HVO100 under 2024, där alla litrar med något enstaka undantag var HVO100!
Västerås: 97–100%
Linköping: 97–100%
Uppsala: 97–100%
Skellefteå: 97–100%
PÅ bilden: John Svensson är platschef på Swecons anläggning i Linköping