Det finns flera orsaker till att bilhandlare tar på sig kostnader som de egentligen inte borde stå för.
Enligt Bo Ericsson på Branschföreningen Fordonsjuristen handlar det ofta om:
Goodwill och kundvård: Handlare vill undvika dåligt rykte och väljer därför ibland att stå för kostnader trots att de inte har någon skyldighet.
Bristande kunskap: Många handlare har dålig eller ingen kunskap om lagar som konsumentköplagen, köplagen, distansavtalslagen och andra relevanta regelverk.
Bristfälliga avtal: Det är vanligt med dåligt utformade köpeavtal och bristande information i annonser.
Felaktiga VDN-dokument: Varudeklarationer (VDN) är ofta felaktigt ifyllda, inte underskrivna, eller så används egna versioner med stora brister.
Vilseledande information: I vissa fall vilseleder försäljare köpare – medvetet eller omedvetet – vilket i sin tur leder till tvister och kostnader.
Bo Ericsson, med erfarenhet från bland annat Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), menar att dessa brister ofta leder till att handlare tvingas ta ansvar i ärenden där de i själva verket hade kunnat stå starkare juridiskt – om de bara haft bättre kunskap och rutiner.
– Det är sorgligt att se hur handlare gång på gång hamnar i samma fällor. De tror att de sparar pengar genom att inte vara med i en branschförening som Fordonsjuristen, men verkligheten visar något helt annat. När problemen väl uppstår är det dessutom vanligt att handlaren vänder sig till en jurist utan specialistkunskap inom fordonsbranschen eller ARN-praxis – vilket i regel blir både dyrare och sämre för handlaren, säger Bo Ericsson.
En klok investering
– Smarta handlare inser värdet i förebyggande arbete och väljer därför att ansluta sig till branschföreningar som Fordonsjuristen. Det är inte en kostnad – det är en investering i kundnöjdhet, trygghet, kompetens och långsiktig lönsamhet, avlutar Bo Ericsson.
Bild: andreas160578