Nyheter

Många start och stopp ställer höga krav på växellådan

Inom avfallshantering ställs höga krav på både fordon och förare. Hundratals dagliga stopp, tunga laster och stadskörning i varierande miljöer kräver pålitlig teknik – inte minst när det gäller växellådan. För Renova, ett ledande avfallsbolag i Västsverige, är valet av växellåda en avgörande faktor för att skapa en effektiv och hållbar arbetsdag.

Renova hanterar avfallstransporter åt flera kommuner i Göteborgsregionen och driver en omfattande fordonsflotta som dagligen utsätts för extrema påfrestningar. För chaufförerna innebär det hundratals start och stopp, tunga laster och behovet av precision – varje dag.

För att optimera körupplevelsen krävs noggrann fordonsutveckling, med fokus på varje komponent. Pierre Persson är en av Renovas erfarna förare och han vet vad som krävs av både lastbil och växellåda.

– När du kör en sopbil blir det mycket start och stopp – upp till hundra gånger per dag. Då vill du inte ha ryck eller fördröjningar. En växellåda som reagerar snabbt och mjukt gör stor skillnad för både effektiviteten och arbetsmiljön, säger han.

Tillsammans med tillverkare och andra samarbetspartners har Renova under flera decennier drivit på fordonsutvecklingen mot fordon och bränslen med så liten miljöpåverkan som möjligt och redan 2015 gick man över till fossilfritt bränsle.

Företaget har idag över 120 fordon utrustade med helautomatiska växellådor från Allison Transmission, vilket enligt Renova bidrar till ökad driftsäkerhet och bättre arbetsmiljö.

– En funktion som särskilt förbättrar körupplevelsen är att Allison-växellådan reagerar snabbt från friläge och mellan de olika växellägena. Det minskar både slitaget och stressmoment i körningen, fortsätter Pierre Persson.

Komforten är lika viktig som prestandan

Mats Pervik, utvecklingsstrateg för fordon på Renova, menar att tekniken i fordonen spelar en avgörande roll för förarnas arbetsmiljö.

– Vi har många start- och stoppcykler i vår verksamhet, vilket sliter både på fordon och förare. Att använda beprövade helautomatiska växellådor är ett sätt att minska belastningen. Tekniken ska stötta människan bakom ratten, förklarar han.

Mats Pervik betonar också vikten av att välja lösningar som fungerar i praktiken – inte bara på pappret:

– Den bästa återkopplingen vi får är när förarna inte säger något alls. Inga klagomål betyder att fordonen rullar på som de ska, vilket de gör med Allison.

Teknik anpassad för tuffa uppdrag

Trond Johansen, Director, European Area Sales på Allison Transmission, förklarar varför deras växellådor lämpar sig väl för just den här typen av uppdrag:

– Våra helautomatiska växellådor är byggda för att leverera konstant kraft genom hela växlingsförloppet. Med hjälp av Continuous Power Technology™ och en hydraulisk