De flesta svenskar associerar ett visst bilmärke till en viss personlighetstyp. De märkena som väcker mest associationer är Porsche och Ferrari, där har 9 av 10 svenskar (91 %) en koppling till något personlighetsdrag.
Det mest anonyma märket är kinesiska BYD, bara var fjärde (27 %) har någon form av uppfattning om vilken sorts personlighet ägarna av BYD-bilar har.
Få förknippar bilmärken med ungdomlighet
Personlighetsdragen som flest förknippar något märke med är ekonomisk, hela tio märken får de tillfrågade den associationen till. Däremot är det få som ser ägandet av en bil som något ungdomligt, bara Mini får den kopplingen.
Människor som har märken som BMW, Mercedes och Jaguar anses vara prestigefyllda medan de som äger en Kia, Toyota eller Skoda ses som ekonomiska. Om man har en fransk bil är man gammeldags enligt den här undersökningen; ägare av Renault, Peugeot och Citroën får alla det epitetet. En Volvo eller Volkswagen signalerar däremot att man är trygghetssökande.
“Speglar vår självbild”
– Vi människor har en tendens att välja bilar som speglar vår självbild eller den bild vi vill att andra ska ha av oss. Det kan handla om allt från status till trygghet eller en önskan att sticka ut, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Nedan är de vanligaste personlighetsassociationerna – en lista att komma ihåg nästa gång du spanar in grannens uppfart eller ska köpa ny bil.
– Många kanske inte tänker på hur bilen man kör påverkar hur man uppfattas. Men det är tydligt att vi lägger in värderingar i olika bilmärken – även om det sker omedvetet, avslutar Daniel Odsberg.
Bilmärkena som förknippas med olika personligheter:
Trygghetssökande: Volvo, Volkswagen
Ekonomisk: Kia, Toyota, Skoda, Nissan, Seat, Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Fiat, Dacia
Prestigefull: BMW, Mercedes, Lexus, Jaguar
Sportig: Audi, Porsche, Alfa Romeo, Ferrari, Lamborghini, MG
Gammeldags: Renault, Peugeot, Ford, Citroen, Opel, Saab
Teknikintresserad: Tesla, Polestar
Äventyrlig: Subaru, Land Rover, Jeep
Ungdomlig: Mini