Nyheter

Ny elektrisk tungviktare lanseras – upp till 600 km räckvidd för fjärrtransporter

Efter introduktionen av chassibilen S-eWay tar IVECO nu nästa steg i omställningen till nollutsläppstransporter med lanseringen av nya S-eWay dragbil – en helelektrisk tung lastbil särskilt utvecklad för regional- och fjärrtrafik.

S-eWay dragbil är den senaste medlemmen i IVECO:s tunga eldrivna fordonsfamilj. Med en räckvidd på upp till 600 kilometer, snabbladdning på 350 kW och ett avancerat batterihanteringssystem optimalt för nordiskt klimat, är S-eWay dragbil redo att elektrifiera även de mest krävande körningarna i hela Norden.

– Vi introducerade nyligen IVECO S-eWay chassibil för våra nordiska kunder och har redan fått god respons. Nu går vi steget längre. Med S-eWay dragbil visar vi att eldrift nu också är ett realistiskt och pålitligt alternativ för långväga och tunga transporter, även i vårt nordiska klimat. Vi ser en snabbt växande efterfrågan på eldrivna transportlösningar och S-eWay dragbil möter den med klassledande räckvidd, komfort och robusthet, säger Kåre Neergaard, Head of Product & Marketing på Hedin Nordic Truck, som representerar IVECO i Norden.

Byggd för Nordens krav

S-eWay dragbil är konstruerad för att klara temperaturer från -30°C till +45°C, tack vare ett termiskt optimerat batterihanteringssystem och tre kraftfulla LFP-batteripaket med totalt 603 kWh kapacitet – varav 97 % användbar energi. Snabbladdning från 20 till 80 % sker på endast 60 minuter, vilket ger flexibilitet för långa arbetsdagar och täta tidscheman.

– Vi har kunder från Kiruna till Köpenhamn och de har alla en sak gemensamt – de behöver lösningar som fungerar oavsett väder, avstånd eller last. Med S-eWay dragbil kan vi nu möta dessa behov på ett helelektriskt sätt, berättar Kåre Neergaard.

En av de mest distinkta nyheterna med S-eWay dragbil är den förlängda och aerodynamiskt optimerade fronten, kallad AeroCab. Den är 26 cm längre än traditionella hyttlösningar, men är utvecklad för att uppfylla EU:s senaste riktlinjer för aerodynamisk effektivitet. Denna designlösning ger inte bara förbättrad energieffektivitet och längre räckvidd utan möjliggör även längre fordonskombinationer utan att tumma på svängradiekraven, något som är särskilt värdefullt i nordiska väg- och logistiksystem.

– Den aerodynamiska fronten gör stor skillnad i både energieffektivitet och totalekonomi över tid. Den är dessutom utvecklad för att fungera i praktiken – inte bara i vindtunneln, utan i verkliga förhållanden, fortsätter Kåre Neergaard.

Trygghet för framtiden

IVECO:s nya lastbil bygger på företagets beprövade S-Way-plattform och erbjuder förarcentrerad komfort, smart ruttplanering och en e-axel från systerföretaget FPT Industrial som levererar 480 kW kontinuerlig effekt direkt till hjulen – utan energiförluster från traditionella drivlinor.

Dessutom erbjuder IVECO branschledande garanti på upp till 10 år eller 1,2 miljoner kilometer.

– Vi vill att övergången till el ska vara enkel och trygg – inte bara för åkerier, utan också för varje förare bakom ratten. Vårt mål är att leverera ett komplett, framtidssäkrat paket – från fordonet till tjänsterna runt omkring, avslutar Kåre Neergaard.

Försäljning av den nya lastbilen förväntas starta hösten 2025.

Om S-eWay dragbil:

· Toppmodern ellastbil för fjärrtransporter

· Upp till 600 km räckvidd (603 kWh batteri)

· Snabbladdning: 350 kW (20–80 % på 60 min)

· Klarar –30°C till +45°C tack vare avancerat värme-/kylsystem

· E-axel från FPT Industrial

· ePTO för exempelvis kylaggregat

· Förarcentrerad HMI med smart ruttplanering

· Upp till 10 års/1,2 miljoner km garanti