Svenska elbilsägare kör längst av alla bilägare, visar en ny undersökning som Sifo gjort tillsammans med Zaptec Sverige. Elbilar används inte bara för korta sträckor i stan, utan ofta för långresor över hela landet. Samtidigt pekar undersökningen på att en utbyggd laddinfrastruktur är en av nycklarna för att få ännu fler att byta till elbil.
Elbilsägare i Sverige kör längre sträckor per år än både laddhybrid- och fossilbilsägare, visar den nya undersökningen som Sifo har gjort. I genomsnitt rullar elbilarna 2 087 mil per år, jämfört med 1 746 mil för laddhybrider och 1 680 mil för fossilbilar. Trots detta körmönster är oron för räckvidden låg: Över hälften (53 procent) av elbilsägarna uppger att de inte är oroliga över hur långt bilen tar dem på en laddning.
– Att elbilar används mer och för längre sträckor än andra bilar visar att tekniken mognat och att räckviddsoron inte längre är det stora hinder som många kanske föreställer sig, säger säger John Wastring, vd på Zaptec Sverige.
Fler långresor med elbil
Undersökningen visar hur många gånger per år som elbilsägare kör längre än 20 mil i en och samma körning:
1-4 gånger: 24 procent
5-10 gånger: 35 procent
11-20 gånger: 19 procent
21-50 gånger: 10 procent
+50 gånger: 4 procent
Aldrig: 4 procent
Som en jämförelse ligger fossilbilsägarna något lägre i de högre körintervallen. Bara 2 procent av fossilbilsägarna kör längre än 20 mil vid fler än 50 tillfällen per år, och andelen som aldrig kör så långt är nästan dubbelt så hög (7 procent) som hos elbilsägarna.
Skifte på vägarna – men laddinfrastruktur behövs
Samtidigt som undersökningen visar att elbilsägare generellt känner sig trygga med räckvidden är det tydligt att laddinfrastrukturen behöver byggas ut, både i hemmen och längs vägarna. Var tredje (31 procent) fossilbilsägare skulle bli mer benägna att köpa elbil om den publika laddinfrastrukturen var bättre utbyggd.
– Det är tydligt att elbilar inte bara är för stadskörning. Svenska elbilsägare är aktiva och gör långresor i hög utsträckning. Det här resultatet visar att räckviddsdiskussionen behöver uppdateras och baseras på hur folk faktiskt använder sina elbilar idag, säger John Wastring.