Nyheter

Virgin Atlantic och TCS förlänger partnerskap: AI ska lyfta framtidens flygupplevelser

Tata Consultancy Services (TCS) meddelar att företaget har utökat sitt tjugoåriga strategiska partnerskap med det brittiska flygbolaget Virgin Atlantic. Det förnyade avtalet på sju år syftar till att stärka Virgin Atlantics tekniska grund, möjliggöra modern försäljning, öka den operativa flexibiliteten och förbättra kundupplevelser.

Som en del av det förlängda avtalet kommer TCS att modernisera Virgin Atlantics teknikdrift genom att implementera en AI- och molnbaserad digital plattform som förbättrar affärsflexibiliteten och systemens driftsäkerhet.

TCS kommer att implementera en modern, AI-driven teknikplattform som förenar flygbolagets tekniska tillgångar och driftsätter en avancerad teknikledningscentral. Denna central, utvecklad tillsammans med TCS, kommer att vara i centrum för att förvandla teknikdriften och ge realtidsinsikter för att ge bättre beslutsfattande, effektivisera drift och förse personal med aktuella data. Det kommer att tillhandahålla stöd för förbättring av både kund- och besättningsupplevelser, möjliggöra effektivare och mer hållbara resor, samt skapa personligt anpassade kundupplevelser vid varje kontaktpunkt under flygresan.

– Vi finns till för att få våra kunder att le, så enkelt är det. När vi ser framåt mot nästa fas av vår digitala transformation kommer teknik att göra det möjligt för oss att leverera smartare, enklare och mer minnesvärda upplevelser. TCS har varit en partner i mer än två decennier och tillsammans kommer vi att fortsätta att bygga mot vår vision att bli det mest älskade reseföretaget, drivet av AI-teknik för att modernisera våra system, driva effektivitet och leverera för våra kunder, säger Oli Byers, ekonomichef på Virgin Atlantic.

Med djup expertis och kontextuell kunskap inom flygindustrin kommer TCS att använda sina egna lösningar, såsom TCS Cognix och TCS AI WisdomNext, för att accelerera transformationen och förbättra tjänsteleveransen. TCS:s tekniska lösningar kommer att stödja Virgin Atlantic i att bygga en motståndskraftig och hållbar digital grund, vilket gör det möjligt för flygbolaget att skapa kontinuerlig innovation. Samtidigt levererar det värde i allt från intäkter och effektivitet till kundupplevelsemått och hållbar lönsamhet. Dessa lösningar kommer att levereras genom ett dedikerat team av TCS-medarbetare på plats, utrustade med djup kontextuell kunskap om Virgin Atlantics miljö.

– På TCS anser vi att det är en nödvändighet att vara ständigt anpassningsbar i dagens dynamiska affärslandskap. Vårt tjugoåriga partnerskap med Virgin Atlantic är ett bevis på en gemensam vision. Genom att kombinera vår djupa flygexpertis med avancerad kompetens inom data, AI, och ingenjörskonst hjälper vi Virgin Atlantic att bygga intelligenta, skalbara digitala ekosystem för att omdefiniera framtidens resor, säger Amit Kapur, landschef – Storbritannien och Irland, Tata Consultancy Services.

TCS har i över 20 år varit en transformationspartner för Virgin Atlantic. Ett flygbolag som transporterade över 5 miljoner passagerare under 2024 och till cirka 30 destinationer globalt. TCS har varit avgörande för att driva innovation och flexibilitet i verksamhetskritiska program för flygbolaget, vilket omfattar besättning, frakt, teknik och företagsplattformar. Med utgångspunkt i detta starka arv är det förlängda partnerskapet ett nytt kapitel i samarbetet, vilket lägger grunden för ett flygbolag som är redo för framtiden och som kommer att fortsätta att sätta nya riktmärken för flygindustrin.

TCS samarbetar sedan tre decennier med världens ledande flygbolag till vilka de erbjuder konsultledd innovation. För detta nyttjar TCS branschspecifika lösningar, till exempel TCS Aviana som är en enhetlig, autonom molnredo lösning för intelligent flygbolagsdrift. Den djupa branschkunskapen TCS besitter kommer att hjälpa Virgin Atlantic att låsa upp nya tillväxtmöjligheter och driva innovation över hela sitt affärsekosystem.