Bergkvara, med över 2 500 medarbetare och en flotta på mer än 1 350 bussar spridda över 40 orter i Sverige, har beslutat att modernisera sin hantering av behörigheter och personalkort.
Genom att kombinera digital identitet med fysisk access tar de ett helhetsgrepp om säkerheten – från kontor till depå – och är därmed en av de första aktörerna i branschen att fullt ut koppla samman dessa områden. Företaget inför nu Amidos produkt Alliera i kombination med Nexus plattform Nexus GO Cards, för att skapa ett smidigare och mer automatiserat flöde för sin accesshantering.
Smidig onboarding för en effektivare vardag
Alliera fungerar som ett nav mellan olika system och ser till att rätt person får rätt tillgång, utan manuell handläggning. Med Nexus tjänst, GO Cards, kan tillgången dessutom kompletteras med säkra och färdigkodade ID-kort som beställs, produceras och levereras automatiskt. Tack vare de två kan förändringar och tillägg, som nya ID-kort eller uppdaterade behörigheter, hanteras centralt i Alliera och distribueras automatiskt till anslutna passersystem. Tillsammans möjliggör Alliera och Nexus GO Cards en lösning där identitet och access hanteras i ett sömlöst flöde – från registrering till färdigt kort och aktiv behörighet.
– För oss handlar det om att ge våra medarbetare en så enkel och trygg start som möjligt. När all access fungerar direkt från dag ett, slipper vi onödig administration – och kan lägga tid på det som verkligen spelar roll, säger Christoffer Ljungar, Service- och fastighetschef på Bergkvara Group.
Bättre kontroll utan att byta ut det som redan fungerar
I dagsläget kan onboarding innebära flera moment i olika system. Med Alliera kopplas dessa ihop i ett gemensamt flöde där behörigheter tilldelas automatiskt, baserat på information från källsystem och personalkort från Nexus GO Cards. När lösningen är på plats kommer den att hantera access till Bergkvaras depåer och terminaler – utan manuell hantering och med automatisk gallring. Det ger både bättre kontroll och mindre risk för missar vid exempelvis nyanställning eller avslut.
– Vi gillar lösningar som fungerar direkt – utan krångel eller omvägar. Att vi kunde koppla ihop det nya systemet med det vi redan använder gjorde beslutet enkelt. Det ska vara lätt att göra rätt, avslutar Christoffer Ljungar, Service- och fastighetschef på Bergkvara Group.
Ett övergripande system som nav för access
Alliera fungerar som en länk mellan olika system, oavsett leverantör. När en medarbetare registreras och får sitt personalkort från Nexus GO Cards, kommer access att tilldelas automatiskt utifrån roll och plats. Allt samlas i en vy, vilket ger bättre spårbarhet och ökad trygghet genom att koppla ihop identitet och access.
– Det handlar om att skapa struktur utan att låsa in sig i nya system. Med Alliera och Nexus GO Cards får man kontroll över accesshanteringen samtidigt som man behåller sin befintliga infrastruktur. Bergkvara undviker därmed onödiga investeringar – vilket är både ekonomiskt och hållbart. En Smart Access helt enkelt, säger Patrik Simson, vd på Amido.
– Att vår kunds ID-kort fungerar sömlöst tillsammans med Alliera är ett tydligt exempel på hur vi förenklar hanteringen av säker identitet och access – utan att tumma på flexibilitet eller säkerhet, säger Per Majak, Sales Director Nordics på Nexus.
Stora förhoppningar om framtiden
Bergkvara ser fram emot att minska det manuella arbetet, höja säkerheten och ge nyanställda en bättre start. Införandet av lösningen sker stegvis under året.
– Med den här lösningen får vi bättre kontroll och högre säkerhet i våra lokaler – samtidigt som vardagen blir enklare för våra team. Det är en bra kombination för oss, avslutar Christoffer Ljungar, Service- och fastighetschef på Bergkvara.