Tour d’Europe – den stora roadshowen där bilar och lastbilar kör tvärs över Europa på förnybara bränslen – har just avslutats. Turnén omfattade 77 500 kilometer genom 16 länder och visar tydligt att förnybara bränslen ger betydande minskningar av utsläppen av växthusgaser. Sammantaget kördes 84 % av rutten på 100 % förnybart bränsle, vilket resulterade i en minskning av utsläppen med 67 %.
Bland årets deltagare fanns IVECO, som ser resultatet som ett bevis på biogasens potential inom transportbranschen.
Tillsammans med 25 andra företag, organisationer och institutioner deltog IVECO i Tour d’Europe med lastbilar som körs på biogas (bio-LNG), ett förnybart flytande biogasbränsle.
Tillsammans med 25 andra företag, organisationer och institutioner deltog IVECO i Tour d’Europe med lastbilar som körs på biogas (BioLNG), ett förnybart flytande biogasbränsle.
Tillsammans med 25 andra företag, organisationer och institutioner deltog IVECO i Tour d’Europe med lastbilar som körs på biogas (BioLNG), ett förnybart flytande biogasbränsle.
Den tre månader långa demonstrationen avslutades i Bryssel med två dagars evenemang på Europaparlamentet och Autoworld-museet, där beslutsfattare och representanter från transport- och energibranschen möttes för att diskutera vägen framåt mot fossilfria vägtransporter.
Tour d’Europe visar att förnybara bränslen är en flexibel och tillgänglig lösning som kan komplettera elektrifiering och vätgas i övergången till hållbara transporter. Detta är helt i linje med IVECOs strategi för en teknikneutral och snabb omställning.
– Tournén bekräftar det vi länge vetat – att biogas och andra förnybara bränslen är avgörande för en snabb och effektiv grön omställning inom transportbranschen. I Norge har vi unika förutsättningar att leda utvecklingen av biogas, tack vare välutvecklad infrastruktur och lokal produktion, säger Anders Velta, landsförsäljningschef på Hedin Nordic Truck AB Norge.
Partnarna bakom Tour d’Europe är överens: Förnybara bränslen är avgörande för att nå klimatmålen.
Alla minskningar av växthusgasutsläpp under Tour d’Europe verifierades med ett digitalt verktyg – en så kallad Digital Fuel Twin (DFT) – och analyserades av de tekniska universiteten i Darmstadt och Karlsruhe. Resultaten sammanfattades i en rapport som konstaterar att förnybara bränslen redan har en verklig och genomförbar potential att minska koldioxidutsläppen, med faktiska och verifierbara minskningar på upp till 77 %. Rapporten betonar också att EU:s strategi bör vara teknikneutral och i större utsträckning utnyttja de möjligheter som förnybara bränslen erbjuder, vilka redan finns tillgängliga i hela Europa och är helt kompatibla med dagens fordon och bensinstationer.
Partnarna bakom Tour d’Europe är överens: Förnybara bränslen är avgörande för att uppnå klimatmålen.