Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige tar ännu ett viktigt steg i utvecklingen av sin reservdelslogistik. Från och med den 1 september byter bolaget transportör för flygorders från Tyskland – TNT/FedEx.
Bytet innebär en avsevärd förbättring för svenska lastbilskunder: stopptiden för beställningar flyttas fram med nästan 3 timmar. Något som är avgörande när varje minut räknas för en stillastående lastbil.
– Vi vet att våra kunders affär vilar på att deras lastbilar rullar. Att vi nu kan erbjuda nästan 3 timmar senare stopptid för beställning av flygorders är en stor förbättring som stärker vår servicegrad ytterligare. Det är tredje stora steget vi tagit på kort tid för att ge våra kunder en mer effektiv och tillgänglig reservdelsförsörjning, säger Tomas Gustavsson, vd för Veho Import AB, generalagent för Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige.
Reservdelarna kommer även fortsättningsvis att plockas i Tyskland, transporteras via flyg till Jönköping och därefter distribueras till återförsäljarnätet genom TNT/Fedex befintliga logistikflöde.
Detta är tredje viktiga logistikförbättringen inom kort tid för Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige:
1. Nytt upplägg för reservdelar i Sverige med möjlighet till leverans samma dag.
Med fler än 12 000 artikelnummer i lager hos koncernsyskonet Assistor i Helsingfors klarar man leveranser över dagen för så gott som hela Sverige.
2. Öppnandet av ett nytt globalt reservdelscentrum i Tyskland.
Den nya logistikanläggningen är koncernens största någonsin. På en yta av 270 000 kvadratmeter (27 hektar) kommer fler än 300 000 olika artiklar från 2 600 leverantörer att lagerhållas.
3. Nu: leverantörsbyte till TNT/FedEx och tre timmar senare stopptid för flygorders.
Med det nya transportsamarbetet och den senarelagda stopptiden stärker Mercedes-Benz Lastbilar ytterligare sitt erbjudande till de svenska kunderna – och gör det enklare att hålla lastbilarna i rullning.