Nyheter

Strategiskt arbete i den nya var­dagen

Text: Tågföretagen

I veckan inleddes ScanMed-dagarna i Köpenhamn med diskussioner kring hur järnvägstransporter av gods kan bli mer effektiva och attraktiva över gränserna, med särskilt fokus på Fehmarn Bält-förbindelsen.

Anslutningsinfrastrukturen för järnväg på den tyska sidan av Fehmarn Bält försenas med, enligt uppgift, mellan två-tre år, vilket är olyckligt. Att förbättra godstransporter över gränserna är viktigt av flera skäl – dels för Sveriges ekonomi då industrin är starkt beroende av järnvägen, dels med anledning av det geopolitiska läget där trygg och snabb frakt av varor – samt människor – kommer vara vitalt för Sveriges överlevnad.

I somras hade, som vi tidigare skrivit om, godstrafiken en rekordsommar med en näst intill perfekt punktlighet. Dessvärre är detta snarare undantag än regel. På det stora hela ökade infrastrukturfelen på järnvägen markant under sommaren med flera stora händelser som ledde till långa avbrott.

Det kan konstateras att de personer som satt i det operativa rummet gjorde ett fantastiskt jobb med hanteringen av detta. Men det räcker inte. Det krävs också åtgärder på strategisk nivå, där prognoser vid infrastrukturfel blir en avgörande faktor.

Till dess att underhållsskulden är helt återtagen kommer infrastrukturfel att vara en del av vardagen och detta behöver hanteras – av såväl branschen samt andra berörda parter. Det behövs ett mer strategiskt tänk och nya verktyg för att återta kontrollen över problemen, vilket också kommer att öka och inge förtroende för alla parter.

Bild: Jan Philip Lange