SSAB Weathering 460ML-stål är huvudmaterialet i Huikku-bron. Bron är en del av en förbindelseväg mellan Oulus Riutunkari och Huikku i Hailuoto, Bottenvikens största ö.
Den 767 meter långa sammanhängande samverkansbro med armerat betongdäck består av 25 stålsektioner som vardera väger nästan 100 ton.
– Det är imponerande konstruktioner, inte bara tändstickor, skrattar vd Henrik Kiviniemi på Steel Group Pohjanmaa Oy, företaget som ansvarar för konstruktionen av bronsstålkonstruktioner.
SSAB:s Weathering 460ML stålplåtar levereras som prefabricerade produkter från SSAB Europes fabrik i Raahe till Steel Groups verkstad: ”Där skärs plåtarna till önskad form efter ritning och kompletteras även med fogberedning av kanterna om så är nödvändigt”, förklarar Kiviniemi.
I Steel Groups verkstad svetsas plåtarna ihop till stålbalkar i sektioner som sedan transporteras till brobygget för montering.
– De termomekaniskt valsade väderbeständiga stålplåtarna har god svetsbarhet och kräver vanligtvis inte förvärmning. Materialet är lätt att bearbeta på alla sätt, säger Kiviniemi. Han berömmer också att materialet levererades till verkstaden i tid och att tidsplanen har hållits. Långvarigt samarbete och erfarenheter har bara ökat förtroendet.
– Vi har också samarbetat med SSAB:s svetssexperter och kunnat gå igenom svetsningsparametrar och andra detaljer, exempelvis valet av tillsatsmaterial, fortsätter Kiviniemi.
De massiva brosektionerna är över 4 meter höga, 6 meter breda och 26–32 meter långa. Dessutom har SSAB Europes fabrik i Pulkkila levererat cirka 150 ton väderbeständiga SSAB Weathering 355WH-rör till projektet, rör som förbinder sektionerna med varandra.
Underhållsfritt patinerat ytskikt skyddar mot korrosion
Tack vare sin goda korrosionsbeständighet och låga underhållskrav är SSAB Weathering stål ett lämpligt val för brokonstruktioner vid Bottenhavskusten. Det tål även nordliga förhållanden: väderbeständigt stål behåller sin slagseghet även vid temperaturer ned till minus 50 grader Celsius, berättar Erkki Krankkala som jobbar med teknisk kundservice på SSAB.
– Väderbeständigheten uppnås genom den kemiska sammansättningen. Med tiden bildas ett tätt ytskikt eller patina som skyddar mot korrosion utan att någon separat ytbehandling behövs, fortsätter Krankkala.
– Men om stålet målas, vilket gjordes på de yttre ytorna av Huikku-bron av estetiska skäl, kommer färgen att fästa bättre än på vanligt kolstål.
– Repor är inget problem för de väderbeständiga stålets patina, påpekar Krankkala. Patinan reparerar sig själv.
FAKTA:
Använda SSAB-produkter: SSAB Weathering 460ML, SSAB Weathering Tube 355WH
Hailuoto Causeway-projektet byggs av en allians mellan Finlands transportinfrastrukturbyrå, GRK Suomi Oy, AFRY och AINS Group
Tillverkare: Steel Group Pohjanmaa Oy
SSAB Weathering är lämpligt för krävande förhållanden
En allians av organisationer ansvarar för byggandet av Hailuoto förbindelseväg. Chefsdesigner Tuomo Järvenpää som är ansvarig för planeringsstyrningen av Huikku-bron på AINS Group, säger att planeringen för projektet inleddes 2022.
– Under utvecklingsfasen undersöktes olika alternativ för Huikku-bron, inklusive materialvalet. Efter att ha jämfört risker och kostnader beslutades att en samverkansbro var den bästa lösningen.
Förutom brons utseende och övergripande struktur specificerades en ljusblå färg på utsidan av brobalkarna så att bron skulle smälta in i landskapet snarare än att sticka ut. Brons spännvidd i förhållande till höjd optimerades för att uppnå en mer balanserad design.
– När vi valde material framstod väderbeständigt stål som ett bra alternativ för den saltfattiga marina miljön och för en bro där underhållsmålning och underhåll ovan vattenytan är svårt och dyrt. Målningskostnaderna minskar och brospannet behöver inte målas, säger Järvenpää. Antalet underhållsavbrott som påverkar broanvändningen kommer också att minska.
Under byggplaneringsfasen valdes 460 MPa som stålhållfasthet, vilket minskade stålförbrukningen och gjorde de balkar som skulle installeras lättare utan att det kompromissade med hållfastheten.