Nyheter

Trafikverkets granskning av delprojekt i Västlänken visar på allvarliga brister hos entreprenören

Som en del av en bredare granskning för ökad kostnadskontroll har Trafikverket nu granskat entreprenaden E05 Korsvägen i Västlänken. Granskningen av delprojektet visar på systematiska brister från entreprenören, vilket har lett till oacceptabla kostnadsökningar.

– Vi ser mycket allvarligt på resultatet från granskningen av Korsvägen som visar på systematiska brister från entreprenören när det gäller både produktions- och inköpseffektivitet, säger Patrick Guné, verksamhetsområdeschef Trafikverkets Stora Projekt. Vi har under en längre tid påtalat dessa brister, men trots det har kostnaderna fortsatt att öka, vilket allvarligt har skadat vårt förtroende för entreprenören. 

Granskningen visar att kostnadsökningarna har uppstått genom systematiska brister där entreprenören WLC har gynnat egna och närstående bolag i upphandlingar och i val av tekniska lösningar samt haft höga påslag i flera led med ökade kostnader för skattebetalarna som följd. Enligt granskningen har WLC även systematiskt brustit i kontraktsadministration samt ekonomistyrning i inköpsprocessen.

Trafikverket har löpande under en längre tid riktat omfattande kritik mot entreprenören och ifrågasatt de höga kostnaderna. Mot bakgrund av de allvarliga bristerna som framkommit i granskningen har Trafikverket aviserat entreprenören om omfattande återkrav på miljardbelopp.

Dessutom ska entreprenören enligt avtal stå för 20 procent av kostnaderna som överskrider riktkostnaden för projektet. Trafikverket kommer därför att hålla inne betalningar som säkerhet för kraven mot entreprenören.

En del i en bredare granskning

Beslutet att granska Korsvägen är en del av Trafikverkets Kraftsamling och ökade satsning på kostnadskontroll och sund konkurrens. I juni 2024 inleddes granskningar av flera stora kontrakt inom Trafikverket.Granskningarna omfattar produktionseffektivitet, inköpseffektivitet och efterlevnad av sociala krav.

Granskningen av kontrakten E4 Förbifart Stockholm trafikplats Vinsta och Varbergstunneln är avslutade utan påvisade brister. I kontraktet E4 Förbifart Stockholm bergtunnlar Lovön har granskningarna lett till att leverantören AF Anläggning AB har hävts och polisanmälts. Granskningen av Västlänkens kontrakt för Korsvägen och Centralen kommer att fördjupas ytterligare innan slutliga resultat kan redovisas.

– Vi har ett starkt fokus på kostnadskontroll och måste givetvis agera kraftfullt när våra granskningar pekar på brister. Parallellt arbetar vi med att utveckla kontraktsformer i dialog med branschen. Ett exempel är att vi tecknade det första allianskontraktet på den svenska marknaden i somras. Vi arbetar även med hur vi kan använda kontrakt kring offentlig-privat samverkan (OPS), avslutar Patrick Guné.

Trafikverket arbetar parallellt med att ta fram en ny slutkostnadsprognos för Västlänken. Resultaten från granskningen kommer att ligga till grund för detta arbete och en uppdaterad prognos beräknas kunna presenteras inom kort. Västlänken förväntas öppna för trafik 2030 med öppning av Centralen redan 2026 enligt plan.