Nyheter

Fordonsjuristen: ”Sila mygg och svälja elefanter – vem tar ansvar för Europas framtid?”

Text: Bo Ericsson, Fordonsjuristen

Vilket parti eller vilken politiker vill bli ihågkommen som den som lade ner den europeiska fordonsindustrin? En industri som direkt och indirekt sysselsätter 14 miljoner människor, motsvarande 7 procent av alla jobb inom EU.

Redan idag har ett antal stora leverantörer till fordonsbranschen gått i konkurs och fler kommer följa efter om inget görs, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. Ska verkligen Europas politiker med öppna ögon riskera att köra denna motor för tillväxt och välstånd i diket – samtidigt som våra globala konkurrenter, USA och Kina, fortsätter att dominera marknaden?

Europa tar hela bördan – medan andra smutsar ner

Kina är världens största utsläppare av växthusgaser, och USA ligger inte långt efter. Ändå är det i Europa som de allra hårdaste miljökraven införs – krav som riskerar att slå ut vår egen industri snarare än att rädda klimatet. Att tro att vi ensamma kan kompensera för två ekonomiska giganters utsläpp är att sila mygg och svälja elefanter säger Bo Ericsson.

Elbilsomställningen – långsammare än utlovat

I EU rullar över 250 miljoner personbilar. Globalt finns 1,4 miljarder. Ändå tycks EU-kommissionen tro att denna gigantiska flotta kan bytas ut på rekordtid. Men verkligheten ser annorlunda ut:

  • Komponentbrister på grund av att stora leverantörer går i konkurs.
  • Laddinfrastrukturen släpar efter, särskilt utanför storstäderna.
  • Andrahandsvärdet på elbilar sjunker snabbt, och priserna är fortfarande för höga för många hushåll.

Dessutom kräver omställningen en enorm utbyggnad av elnätet. Enligt MIT Climate Portal kan elbilar stå för upp till 10 procent av världens totala elförbrukning år 2035 – en tjugofaldig ökning. Vem tar ansvar för att elen faktiskt räcker? säger Bo Ericsson.

Teknologi

Elbilar har en viktig roll, men de är inte den enda lösningen. Effektiva förbränningsmotorer, laddhybrider, vätgas och syntetiska bränslen kan också bidra till att minska utsläppen. Teknologineutralitet måste bli grunden i EU:s reglering – annars stryper vi innovationen.

En industri

Fordonsindustrin bidrar i dag avsevärt till Europas BNP. Men i stället för att säkra konkurrenskraften riskerar politiken att lämna fältet öppet för USA:s och Kinas biltillverkare. Samtidigt talar EU-politikerna om att ”stärka sektorn” genom nya handlingsplaner. Men när branschorganisationen ACEA möter Ursula von der Leyen den 12 september kommer kraven vara tydliga: bryt upp förbudet, lyssna på industrin – innan det är för sent.

Hållbarhet eller hyckleri?

Frågan handlar inte bara om ekonomi, utan också om etik. Utvinningen av litium, kobolt och andra mineraler till elbilsbatterier sker ofta under oacceptabla förhållanden, i länder där både miljö och mänskliga rättigheter offras. Hur hållbart är det att flytta utsläppen och problemen till andra kontinenter, samtidigt som vi applåderar oss själva i Bryssel?

Dags för en realistisk kursändring

Omställningen till ett klimatneutralt samhälle är nödvändig, men den måste vara långsiktig, genomförbar och rättvis. Vi kan inte offra jobb, välfärd och innovation på ett ensidigt ”teknikaltare”. Framtidens transporter kräver en mångfald av lösningar – inte dogmatiska beslut som gynnar våra konkurrenter på vår egen bekostnad.

Frågan är enkel: vill EU-politikerna bli ihågkomna som visionärer som räddade både klimatet och Europas industri – eller som de som drev 14 miljoner människor rakt ut i arbetslöshet? avslutar Bo Ericsson.