Nyheter

Kyndryl-rapport: Majoriteten av företagen drar ännu inte nytta av AI

En ny global studie från Kyndryl, en ledande leverantör av verksamhetskritiska företagstjänster, visar att endast ett fåtal organisationer har vidtagit åtgärder för att anpassa sina personalstrategier till AI-teknikens utveckling. Men de som har gjort det ligger nu steget före för att få avkastning på sina teknikinvesteringar. 

Studien, som bygger på en undersökning bland fler än 1 000 företags- och teknikchefer inom 25 branscher i åtta geografiska områden, är Kyndryls första rapport om hur förberedda företag är på AI-teknikens intrång.

Den visar på en tydlig skillnad mellan AI-investeringar och personalens förberedelser: 

95 procent av företagen har investerat i AI.

71 procent av cheferna säger att medarbetarna inte är redo att framgångsrikt använda tekniken. 

51 procent anser att deras organisationer saknar kompetent personal för att hantera AI 

45 procent av vd:arna tror att de flesta medarbetare är motståndare till eller till och med öppet fientliga mot AI 

Personalens beredskap varierar mellan olika branscher. Företag inom bank, finans och försäkring rapporterar högst nivåer av beredskap, medan företag inom vården uppger att de ligger efter.

– Det är tydligt att bara ett fåtal företag lyckas dra nytta av AI för att utveckla affärerna. Applikationer och den underliggande tekniska infrastrukturen är förstås viktig för att lyckas med AI-satsningar men de företag som inte investerar i träning och vidareutbildning för sin personal kommer ha svårt att dra nytta av de möjligheter som AI innebär, säger Beda Grahn, vd för Kyndryl Norden.

Trots omfattande försök till implementering drar de flesta företag och myndigheter för närvarande inte nytta av AI för att skapa nya produkter och tjänster för deras kunder. Generativa AI-verktyg är det vanligaste användningsområdet bland de tillfrågade, men endast fyra av tio chefer i undersökningen uppger att de använder AI-genererade insikter för att förbättra beslutsfattandet eller skapa tillväxt. Bara en femtedel av cheferna säger att det primära användningsområdet för AI i deras organisationer är att utveckla nya produkter och tjänster.

Undersökningen visar dock att en mindre grupp företag, här kallad AI-pionjärerna, har lyckats använda AI för affärstillväxt samtidigt som de har arbetat med personalens kompetens. Dessa bolag fattar strategiska personalbeslut och ser möjligheter inom hela personalstyrkan. Pionjärerna tar sig särskilt an tre hinder som hämmar AI-införandet och ser följande fördelar:

Organisatorisk förändringsledning: AI-pionjärerna är tre gånger mer benägna än andra att skapa en fullt implementerad förändringsstrategi för AI på arbetsplatsen.

Brist på medarbetarnas förtroende för AI: AI-pionjärerna är 29 procent mindre benägna att uttrycka oro för att AI påverkar medarbetarengagemanget negativt.

Kompetensgap: AI-pionjärerna är 67 procent mer benägna att hålla med om att deras organisation har verktygen och processerna för att korrekt kartlägga medarbetarnas nuvarande kompetenser. Fyra av tio rapporterar inga kompetensutmaningar alls.

– Kompetens är viktigt och det måste företagen investera i, tekniken i sig själv räcker inte. Undersökningen visar att de företag som är bäst på AI kombinerar en tydlig strategi för både teknik och kompetensutveckling. De företag som inte gör det riskerar att halka efter, säger Beda Grahn. 

Jämfört med IT-chefer är vd:ar mycket mer benägna att säga att deras organisation fortfarande befinner sig i ett tidigt skede av AI-utvecklingen, och de är två och en halv gång mer benägna att hävda att deras tekniska infrastruktur är otillräcklig för att stödja den. Denna skillnad sträcker sig även till hur de väljer att lösa AI-relaterade personalutmaningar och vilka individuella kompetenser de anser att deras organisation behöver för att lyckas. Vd:ar är mycket mer benägna att vända sig till extern kompetens snarare än att vidareutbilda sina egna medarbetare.

Läs hela rapporten Kyndryl’s People Readiness Report här

Bild: Tung Nguyen