Under 2024 tog Södra beslutet att investera i en eldriven, tung lastbil som ska integreras i koncernens logistikkedja. Nu sätts fordonet i drift inom produktionsverksamheten, och under två år ska användningen utvärderas under verkliga förhållanden. Satsningen kommer att minska miljöavtrycket från flistransporterna och utgör ett viktigt steg på Södras väg mot klimatneutralitet.
Beslutet att investera i en eldriven tung lastbil är en del av Södras långsiktiga strategi för att övergå till fossilfria transporter och samla erfarenheter inför en framtida elektrifiering av fordonsflottan.
Den eldrivna flisbilen, som levererats av Scania, kommer att laddas med egenproducerad fossilfri el och användas för transporter av flis i Blekinge och östra Småland. Nu inleder Södra en utvärderingsperiod som sträcker sig fram till 2027, med en planerad körsträcka på cirka 40 mil per dag. Utvärderingen ska analysera fordonets prestanda, identifiera förbättringsområden och underlätta planeringen inför en mer storskalig elektrifiering av Södras fordonsflotta.
– Med elflisbilen tar vi ett viktigt steg mot fossilfria transporter i skogsindustrin. Vi har redan investerat i utbyggnaden av laddinfrastruktur för att tillgodose behoven hos tyngre transporter. Genom att nu testa tekniken i vår vardag samlar vi viktiga erfarenheter som kan bidra till en mer hållbar framtid, både för Södra och för samhället i stort, säger Henrik Brodin, projektägare för storskalig elektrifiering på Södra.
Del av TREE-projektet
Elflisbilen och den tillhörande utvärderingen ingår i samverkansprojektet TREE, som koordineras av Skogforsk, skogsbrukets gemensamma forskningsinstitut. Projektets mål är att bidra till att 50 procent av alla nya lastbilar i skogsbranschen ska vara elektrifierade från och med 2030. Tillsammans med ytterligare 22 partners, inklusive andra skogsbolag, åkerier, teknikbolag och forskningsaktörer, bidrar Södra med kunskap som kan skapa värde för hela branschen.
Hög kapacitet och effektiv laddning
Den eldrivna flisbilen är en Scania 45R med en lastkapacitet på upp till 64 ton och en räckvidd på 25–30 mil per laddning. Lastbilen kommer utrustad med tre integrerade elmotorer som genererar 610 hk och har en batterikapacitet på 624 kWh, vilket gör den väl anpassad för regionala transporter. Laddning görs med en effekt på upp till 375 kW, som möjliggör en laddtid på cirka en timme för normal drift.
Elflisbilen kommer att sättas in på ordinarie rutter och utgöra en naturlig del av Södras lastbilsflotta. Som del av utvärderingen kommer ruttoptimering och fordonets prestanda att analyseras noggrant. Resultaten från projektet ligger sedan till grund för planeringen av en storskalig elektrifiering av Södras fordonsflotta.
Det senaste året har Södra genomfört en omfattande utbyggnad av laddinfrastrukturen vid anläggningarna i Mörrum, Mönsterås, Orrefors och Långasjö. En förberedande åtgärd för att klara laddningen av eldrivna, tunga lastbilar som del av den ordinarie verksamheten. Energimyndigheten har beviljat ett bidrag på 5,2 miljoner till laddstationerna.
Södras väg mot klimatneutralitet
Elflisbilen är bara ett av Södras initiativ för att främja fossilfria transporter. I slutet av 2024 sattes koncernens första ellastbil in som en del av ytterligare ett pilotprojekt, då inom transporter av massa från Värö till hamnterminaler i Göteborg och Varberg.
Södra strävar efter att vara ledande i samhällets resa mot klimatneutralitet. I denna ambition ska klimatnyttan öka längs hela värdekedjan – från familjeskogsbruken till produkterna som skapas. För att nå klimatmålet arbetar Södra med att identifiera potentiella förbättringar i verksamheten och ser stora möjligheter inom elektrifiering av arbetsmaskiner och transporter.
Bild: Studio Dittmer