Stena Line får fortsatt förtroende att driva färjelinjen mellan Gdynia i Polen och Karlskrona. Gdynias hamnmyndighet har nu avslutat upphandlingen av operatörer för den offentliga färjeterminalen, och Stena Line gick vinnande ur processen.
Det nya avtalet innebär att rederiet kan fortsätta sin verksamhet vid terminalen under många år framöver.
– Beslutet garanterar att vi kan driva vidare en av Östersjöns viktigaste färjelinjer, säger Marek Kiersnowski, Trade Director för Stena Line på rutten Gdynia–Karlskrona.
Han betonar att linjen inte bara är strategiskt betydelsefull, utan även har status som en Motorway of the Sea inom EU:s transportnätverk.
– Det här är ett kvitto på vårt och Gdynias hamns gemensamma engagemang för långsiktig utveckling, investeringsstabilitet och hållbar sjöfart i regionen.
Satsningar på framtidens färjetrafik
Det nya avtalet, som gäller 2026–2032, öppnar för flera moderniseringar. Bland annat planerar Stena Line att införa dygnet-runt-hantering av gods, automatiserade system för drop & collect, och hybrid-elektrifiering av sjöfarten. Tillsammans med samarbetspartners i Gdynia och Karlskrona vill bolaget stärka linjens roll som en strategisk förbindelse mellan Skandinavien och Centraleuropa – samtidigt som satsningarna ligger i linje med EU:s klimatmål.
Stena Lines koncernchef Niclas Mårtensson framhåller att den långsiktiga närvaron i Gdynia är central:
– Vår fortsatta verksamhet här innebär att vi kan vidareutveckla terminalen till en modern och miljövänlig logistikhubb. Det här är ett bevis på vårt åtagande att investera i innovation, hållbarhet och tillförlitliga tjänster för både passagerare och fraktkunder.
Tre decennier av trafik
Stena Line har trafikerat Gdynia–Karlskrona i 30 år. Under den tiden har över 12 miljoner passagerare och 2,5 miljoner fraktenheter rest med rederiets fartyg. I dag trafikeras linjen av tre fartyg, varav två är moderna E-Flexer-färjor på 240 meter. Sedan juni 2022 bedrivs verksamheten vid den offentliga färjeterminalen i Gdynia, som nu alltså blir rederiets bas i Polen även för framtiden.