Mercedes-Benz har genomfört ett unikt långdistansprov som visar vägen för nästa stora tekniksprång inom elbilsutveckling. En lätt modifierad EQS med ett nyutvecklat solid state-batteri körde hela 1 205 kilometer från Stuttgart till Malmö – utan ett enda laddstopp. Vid ankomsten återstod dessutom 137 kilometers räckvidd.
Testet är en del av Mercedes-Benz omfattande utvärderingsprogram för den nya solid state-teknologin. Nu har tekniken för första gången bevisat sin styrka i verklig trafik, på motorvägar genom Tyskland och Danmark och hela vägen upp till Malmö.
Ruttvalet optimerades med Electric Intelligence, som tog hänsyn till topografi, trafik, temperatur samt behov för värme och kylning – helt utan att använda färjor.
Batteriet är utvecklat i nära samarbete med Mercedes-AMG High Performance Powertrains i England, Mercedes-Benz Formel 1-centrum. Cellerna kommer från amerikanska Factorial Energy där Mercedes-Benz är delägare. Pneumatisk aktuatorer som kompenserar för volymförändringar under laddning och urladdning gör att batterierna håller länge och får stabil prestanda. Den användbara energimängden har ökat med 25 procent, utan att vikt eller storlek vuxit jämfört med dagens batterier.
En milstolpe för elbilens framtid
Resultatet slår det tidigare rekordet som sattes av konceptbilen Vision EQXX på sträckan Stuttgart–Silverstone.
– ”Solid state-batteriet är en verklig gamechanger för elbilar. Med EQS långdistanskörning visar vi att teknologin fungerar inte bara i labbet, utan också på vägen. Vårt mål är att ta denna innovation till serieproduktion före decenniets slut och erbjuda våra kunder en helt ny nivå av räckvidd och komfort, säger Markus Schäfer, CTO Mercedes-Benz Group AG.
Fakta: Vad är ett solid state-batteri?
Dagens elbilar använder batterier med en flytande eller gelbaserad elektrolyt som leder joner mellan anod och katod. I ett solid state-batteri ersätts den vätskan med ett fast material – keramik, glas eller polymerer.
Skillnaden låter kanske liten, men tekniken öppnar för flera avgörande fördelar:
Högre energidensitet: Mer energi i samma volym och vikt ger längre räckvidd.
Snabbare laddning: Den fasta elektrolyten tål högre effekter och minskar risken för överhettning.
Säkrare: Ingen brandfarlig vätska som kan läcka eller explodera.
Längre livslängd: Fler laddcykler utan märkbar kapacitetsförlust.
Utmaningen ligger i tillverkningen – solid state-celler kräver nya material och är dyrare och mer komplexa att producera i stor skala. Men potentialen är enorm. Därför betraktas solid state som nästa stora steg för elbilar: en teknologi som kan förena lång räckvidd, ultrasnabb laddning och ökad säkerhet i ett och samma batteri.