Trafikverket har utrett möjligheten till stationslägen på sträckan mellan Piteå och Luleå. Nu är det beslutat att Norrfjärden läggs till på listan över planerade regionaltågsstationer.
– Detta kommer ge goda möjligheter att transportera sig mellan olika kuststäder och stärka den regionala utveckling som Norrbotniabanan möjliggör, säger Urban Eriksson, åtgärdsplanerare och åtgärdsansvarig för Norrbotniabanan på Trafikverket.
Den samlade bedömningen är att en regionaltågsstation i Norrfjärden innebär ett positivt resandetillskott. Dessutom innebär det positiva nyttor för Norrbotniabanan i sin helhet.
Samtidigt innebär detta att Trafikverket inte planerar för ett stationsläge i Antnäs/Ersnäs. Det beror på att det inte skulle tillföra tillräckliga nyttor. Ett ytterligare stopp försvårar möjligheten att nå de restidsmål Trafikverket har. Dessutom tillför inte Antnäs/Ersnäs ett tillräckligt stort resandeunderlag för att kompensera för längre restider som ett stopp innebär.
– När vi analyserar förutsättningarna ser vi att vi tappar resenärer på helheten om vi skulle ha en regionaltågsstation där. Det ger konsekvenser för samhällsekonomin för banan, säger fortsätter Eriksson, åtgärdsplanerare och åtgärdsansvarig för Norrbotniabanan på Trafikverket.
Ett effektivt trafikupplägg
En regionaltågsstation i Antnäs/Ersnäs försvårar också ett effektivt trafikupplägg. Genom att regionaltågen möts på stationsorterna kan restiderna kortas och vi minskar tågmöten på mötesstationer i skogen. Upplägget skapar också förutsättningar för anslutande busstrafik när både norr- och södergående tåg är i knutpunkten samtidigt. Trafikupplägget är en viktig faktor för att nå en attraktiv trafikering längs Norrlandskusten med kort restid och goda anslutningar.
– Det är en balansgång, vi vill att banan ska kunna transportera stor andel kollektivresenärer. Men om tågen ska stanna på alla orter innebär det att restiden ökar och antalet resenärer minskar. Därför är det viktigt att se till att vi får ett effektivt trafikupplägg med goda anslutningsmöjligheter. Det uppnår vi med en station i Norrfjärden, avslutar Urban Eriksson, åtgärdsplanerare och åtgärdsansvarig för Norrbotniabanan på Trafikverket.