Hamnoperatören Kvarken Ports i Umeå har tecknat avtal med Stegra gällande möjlig mottagning, hantering och lagring av gods. Avtalet stärker Umeås roll som logistiknav och ligger i linje med hamnens pågående utveckling för högre kapacitet.
Umeå hamns volymer har ökat kraftigt de senaste 10 åren och prognoser pekar på en stadigt fortsatt tillväxt. För att kunna hantera de ökade godsflödena samt bidra till sjöfartens omställning befinner sig hamnen mitt i en omfattande om- och utbyggnad med projekt Nordporten. Hamnens verksamhetstillstånd har också utökats, från tidigare 3 miljoner ton upp till 5 miljoner ton.
Avtalet med Stegra innebär mottagning, hantering och vid behov kortare lagring av stålskrot innan det transporteras vidare med järnväg till Boden för produktion av stål med upp till 95 procent lägre koldioxidutsläpp jämfört med konventionell ståltillverkning. Detta kommer att leda till en ytterligare ökning av godsvolymerna i hamnen.
– Umeås betydelse som logistiknav växer. Därför bygger vi om- och ut Umeå hamn med nya kajer, större ytor och en farled som anpassas för större fartyg. Satsningarna höjer kapaciteten och stärker de intermodala flödena med fokus på säkerhet, effektivitet och service. Att Stegra väljer Umeå visar att våra investeringar ligger rätt i tiden, säger Patrik Mattsson, vd Umeå Hamn AB och Kvarken Ports.
Så påverkas Umeå hamn I den kommande lösningen importeras stålskrot via Umeå hamn, lossas och går vidare med järnväg till Boden. Driften planeras starta under 2026. Umeås stora lagringsytor, intermodala kopplingar och läge vid Kvarken gör hamnen väl lämpad för uppdraget och samspelar med den pågående utbyggnaden för framtida volymer.
– Möjligheten vi får i Umeå hamn stärker vår samlade logistiklösning och ger oss ökad flexibilitet och redundans och kompletterar våra föredragna flöden genom Luleå Hamn och vårt nyligen tecknade avtal med hamnen i Skellefteå, säger Jenny Marin, logistikchef Stegra.